Tuesday, February 23, 2010

DOSA KEPADA ORANG TUA

"Allah nak turunkan rezeki kepada kita,(rezeki tu tidak sampai dan ditarik balik) kerana rupa2nya kita ada dosa dengan Ibu Bapa kita"... marilah muhasabah diri....minta la ampun selagi kita masih diberikan peluang berbuat demikian....



gmbr si Tenggang menjadi batu

Balasan yang dijanjikan oleh Allah terhadap anak yang derhaka :

  • § Menanggung kesusahan hidup di dunia yang berpanjangan
  • § Tidak mendapat rahmat Allah
  • § Terputus rezeki daripada Allah
  • § Akan mendapat azab daripada Allah di akhirat kelak


Cara mentaati ibu bapa :
  • § Mendengar nasihat dan tunjuk ajar mereka
  • § Menghormati mereka setiap masa
  • § Menjaga mereka dengan baik semasa mereka tua
  • § Bersopan dan berlemah lembut apabila berbicara dan berhadapan dengan mereka


Perlakuan yang dikatogerikan menderhaka kepada ibu bapa

  • § Melawan percakapan ibu bapa
  • § Meninggikan suara apabila bercakap dengan mereka
  • § Tidak mendengar nasihat dan teguran mereka
  • § Menghina dan memandang rendah ibu bapa yang miskin


·




3 comments:

  1. Ayah dan ibu, ayah dan ibu itulah permulaan kami dapat melihat bulan dan matahari...aaaa... Hik2(Menangis ni).... Memang tak terbalas pengorbanan mereka dunia dan akhirat.... Hanya doa yg dapat ku titipkan untukmu setiap hari... Entri ni buat aku syahdu... Mak.... Abah.... Waaa! Perasaan sayang itu lebih mendalam pada ibubapa kita bila kita pun sudah bergelar ibu.. Bagaimana susahnya mengandung 9bln 10hari, bagaimana susahnya melahirkan dan bagaimana susahnya membesarkan anak2...

    ReplyDelete
  2. Entry yang bagus dan memberi kesedaran.

    ReplyDelete
  3. entry ni aku tulis sbb teringat kisah luka seorg sahabat.. hidupnya bagai tak kena..apa yg dibuat semua serba tak kena.. senang cerita semua tak kena lah....hahaha.. padahal orgnya aku tengok ok je...sempurna sifat..tp rumahtangga kacau bilau, apa2 semua kacau bilau..

    so...setelah dirujuk pd bijak pandai..

    "awak ni ada masalah hubungan dgn ibu awak, awak kena minta ampun..insyaAllah semua mslh itu akan selesai"...

    maka.. org tu pun minta ampun dgn ibunya....
    alhamdulilah dgn kuasa Allah..aku tengok dah bahagia dah dia skrg.

    Ya la..kdg kita ni tak sedar..tp detik hati ibu tu kot berkecil hati ke... akibatnya menerima balasan bukan je di akhirat malah di dunia...

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...