Friday, February 26, 2010

KOPI GOBRES DAN GEBENG DRUWO


Membaca entry teman-teman blogger tentang kepulangan ke kg selepas ketiadaan bonda tercinta mengingatkan aku pd kata-kata seorang temanku lewat telefon seminggu yg lalu...

Ketika si R kehilangan bonda tersayang.... sedihnya bukan kepalang.... namun kata R... dia masih mempunyai pilihan... selepas itu kasihnya akan ditumpahkan kepada bonda suami (bonda mertua da...) setulus hati bagi melupakan tragedi sedih sebuah kehilangan. Pulang beraya di kg mertua sedikit sebanyak mengubat kerinduannya pada bonda tercinta yg telah pergi.

Namun... setelah bonda mertua yg dikasihi jua menyusul mengadap Illahi beberapa tahun selepas itu, ayah mertua memang dah lama tak ada dah... segalanya telah mengubah seluruh hidupnya..... hidup bagai tiada maknanya lagi... semuanya bagaikan kaku.... terasa diri telah benar2 tua... yatim piatu...

Hari raya bagai tiada erti buatnya..... tak tahu nak pulang ke mana... ada juga sekali-sekala pulang ke rumah pusaka.... tetapi kesedihan semakin menerjah-nerjah di lubuk hati... terbayang akan saat manisnya dulu tika R pulang ke kg mertua..... pulang bersambut... ibu mertua yg telah tua itu menunggu di muka pintu... waima malam sudah semakin merangkak ke pagi..

Kalau nak dikirakan...menurut R... hubungannya dgn ibu mertua sebelum itu bukanlah terlalu rapat atau dlm erti lain....tidak la seakrab hubungan Makcik Mirror dgn my MIL... ekekeke...

"eh... aku rapat apa dgn mertua aku.!!... semua cerita tentang ex-bopren aku pun Mak mertua aku tau... dr A sampai Z...hehehe...korang boleh ke buat mcm aku ni? tak boleh kan?"

tu la uniknya ibu mertua aku ni... tak mau tulis pjg2 ttg MY MIL ... beliau ada URL blog aku ni...

"Hai Mak!!!" hehehe...

Lalu... berbalik pd cerita si R tadi.... pesanan R kepadaku....

KASIHILAH ORANG TUA KITA SELAGI MEREKA MASIH ADA.... DAN PULANGLAH...

R bukannya tak boleh balik ke rumah sedara-mara time raya...tapi rumah sedara-mara dgn rumah bonda (even bonda mertua) tentu la berbeza..... tahap keselesaan tu tentu berbeza... so, mau tak mau... jadi la R wanita kota jati.... menyambut raya pun di kota metropolitan. Agaknya suatu masa nanti pun kita akan mengalami apa yg R alami ni....

SO... pulanglah selagi rumah pusaka itu masih ada "PENGHUNI BERHARGA"... jika sudah berganti milik... kau tidak akan menemui lg sebuah kemanisan yg selama ini kau alami...

Sudah pasti tiada lg senyuman manis yg ketawa riang menyambutmu datang....
dan menyediakan air kopi gobres..... biskut gebeng druwo...

atau...

melambai sayu kepulangan semulamu ke kota... dgn dibekalkan ubi kayu.... pisang dan segala mcm2 sayuran.....

ko pasti tak akan temuinya lagi....

4 comments:

  1. gebeng druwo tu apa yer?? biskut dengan gebeng tak sama ke?

    ReplyDelete
  2. gebeng tu biskut... gebeng druwo to gebeng yg bentuknya mcm tauhu. zmn dulu org selalu mkn celup dgn air kopi. ko biar betul BB.. tu la lama sgt jd warga kota.

    p/s: druwo maksud asalnya ialah hantu/pontianak/wewe..tak pasti la kenapa biskut tu dipanggil biskut hantu.

    ReplyDelete
  3. MMirror kami panggil kebeng bukan gebeng. Pas tu congrate lah pada yang boleh close dan ngam dgn MIl & FIL. Tak nak hipokrit la tapi kan Mummy walaupun rapat ngan MIL tapi tetap rasa ada jurang dan beza berbanding dengan emak sendiri.

    ReplyDelete
  4. Mummy Gee ~ oo kebeng pulak org PS sebut bendalah tu...actually klu org2 "kashmirku" nk pronounce tu Gibeng..tp org kg MY Mil pulak pggl Gebeng..

    Ttg MIL & FIL tu spt serangkap pantun..
    mcm mana pantun tu ya? lupa plak.. lebih kurang mcm ni..

    "ikan di laut, asam di darat.. di kuali juga ia bertemu...sedara bukan...adik pun bukan...
    tiba-tiba jadi menantu.."

    maksudnya.. kedua belah pihak kena phm situasi masing2 yg mmg bukan dilahir dr rahim yg sama, bukan dibesar dlm situasi yg serupa, jadi maksudnya sampai bila2 pun kita masih dlm proses penyesuaian diri, masing2 kena menerima tiap kekurangan.

    p/s: skema tak ayat MMirror ni? Hahaha... psst.. my MIL kdg2 menjenguk blog I ni. ;)... HAI MAKK!! Lebiu!! Muahh..

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...