Thursday, February 4, 2010

RESEPI ITU MEMANG JUJUR ~ KEK GULA HANGUS

Ya ternyata mmg benar resepi kek gula hangus itu N... ni I tgh buat le ni..

  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 cwn tepung gandum
  • soda bikarbonat - 2 sudu teh
  • 4 biji telur
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 cwn gula
  • 1 cwn air panas

Cara-cara

  1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
  2. Pastu masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
  3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
  4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat guna sudip atau pemukul.
  5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
  7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
  8. Tapis adunan ke dalam acuan... guna penapis santan.
  9. Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
  10. Bakar atau kukus selama 1 jam, seeloknya bakar menggunakan loyang berlubang tgh.


sorry - gmbr tak ikut step.. gmbr atas tu setelah adunan dimasukkan ke dlm acuan....jgn ikut mcm I ni...patut you guna acuan yg berlubang tgh tu.. ni I pakai corningware.. ajaran sesat ni Neng...nt kek kurang berongga...

(Gambar atas adalah step terakhir... gambar terakhir pula adalah step pertama dan
begitulah seterusnya)



ni masa I tapis adunan tu...


bila adunan dah disebatikan dgn gula hangus... biar keladak2 nt kita tapis dia jd molek ler..


telur plus susu yg telah dicampur tepung n soda bikabonat



step pertama

gmbr atas tu terjemahkan la sendiri... sebaiknya mmg kena perap 3 - 4 jam before bakar..tp I degil punya pasal ni I dh bakar pun...tgh dlm oven..nmpk dr luar cam ok je.. aroma dah 1 rumah dah.. ok... oven pun dh bunyi kringgggg!!! sebelum oven I meletop I babai ya!

4 comments:

  1. MM dah potong nanti courier ke Bangi sikit yer... guna pos laju htr b4 kul 10am, insyallah ptg or next morning boleh sampai...heheheh

    ReplyDelete
  2. alamak Mummy.... terlambat ckp la..semua dah masuk perut org dah.. Tu la.. sedap rupanya bila dh lama tak buat benda ni...tp mcm manis sgt la..next time MM ingat nk kurangkan gula tu dlm 2 sudu.

    ReplyDelete
  3. MM, nasib baik Mummy x preg, klu x nnt anak Mummy meleleh jer air liur, ngences x dpt makan kek ni... hhihi...harus ku cuba buat ni!!!!

    ReplyDelete
  4. Ya Mummy...way to go! Harus dicuba buat. Jgn lupa bakar kat loyang lubang tgh yg Mummy baru beli kt Maiden tu, gerenti (insyaAllah) berongga2...

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...