Wednesday, April 7, 2010

DEBARAN MALAM PERNIKAHAN

Debaran malam pernikahan? Risau nak kahwin? MM ada terbaca di beberapa buah blog anak dara semasa blog jogging hari tu, ada yang risau tak pandai masak... kekeke.. risau nak menghadapi bakal mertua, ipar duai... risau tak cukup duit.

Jangan risau-risau... sementara masih belum bergelar isteri ni, you penuhkan je ilmu di dada. Sekarang ni you all lagi la beruntung, ada internet yang lebih memudahkan you...
macam-macam benda you boleh belajar melalui internet ... setakat nak belajar masak pan cake yang menjadi makanan kegemaran kekasih hati you (yang bakal jadi suami you nanti).... sangat kacang.. semua boleh you pelajari di youtube.. tulis je perkataan... PANCAKE di youtube tu.. keluar la macam-macam version macam mana nak masak... belum lagi cara nak tumbuk sambal belacan, nak masak bariyani.... ah pendek kata semua ada.


Risaukan bakal mertua? Oh itu biasa... sebagai gadis yang normal, kerisauan tu sebenarnya sihat sebab kalau anda tak risau dah macam over confident plak kan nanti jadi lain. Dengan kerisauan itu juga menjadikan anda lebih bersiap sedia melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu... teringat MM semasa zaman-zaman bujang tu... kawan-kawan serumah bila dah dekat nak kawin je, masing-masing mula la menajamkan skill memasak, yang kenyang kami ni ler yg masih single mingle lg masa tu... hehehe...

Takpe... pelan-pelan belajar memahami hati budi keluarga kekasih hati anda itu... Sebelum kawin memang ler macam-macam kesuspenan yang membelenggu diri. Buatlah homework sikit apa yang dia suka, apa yang dia tak suka.. itu pandai-pandai la selidik dari orang-orang yang boleh anda upah jadi spy. Nak upah Makcik Mirror? Boleh2... hahaha... kalau orang tu I kenal boleh la...tapi yang pasti I akan cerita yang baik-baik sahaja.

Kita berkahwin bermakna kita mengkahwini seluruh ahli keluarga si dia... 
kita memang tidak dapat lari dari hakikat itu... Lain la kalau kita kawin dengan anak dagang yang hidupnya tiada keluarga bagaikan kajang pak malau kajang berlipat, kajang saya mengkuang layu. So, hadapi apa saja kemungkinan yang mendatang dengan positif. Agak-agak tak sesuai, buat tindakan dari awal.. jangan dah kawin baru menyesal tak sudah dengan kerenah ipar duai yang pelbagai. (Alhamdulilah MM bersyukur kerana hingga setakat ini dikurniakan ipar duai yang baik-baik belaka). Sebab tu la di dalam adat melayu ada proses merisik dan bertunang dan proses itu sepatutnya digunakan untuk belajar memahami isi hati orang-orang yang bakal selalu berada di sekeliling anda nanti. Tapi kalau dah cinta setengah mati dengan si dia... tempohi sajalah apa saja, lautan api sanggup direnangi. Jangan lupa solat isytiharah.. itu sangat PENTING!!

Kalau memasak yang menjadi kerisauan you tu.. sebenarnya itu bergantung pada selera masing-masing... bila kawin proses belajar itu sentiasa berjalan.... so, jgn la nak berlagak kata terror sangat memasak sebabnya adakala masakan tu kadang ok dan sedap di tekak kita... di tempat lain, lain pula caranya.. so,  selagi bernama manusia.. selagi itu kita sentiasa perlu belajar... jangan malu untuk bertanya.

Jangan terkejut pula kalau pada pendapat you masakan you tu biasa-biasa je.. tapi rupa-rupanya sedap di tekak orang lain. So, yakinlah pada diri sendiri. Senyum-senyum selalu.. jangan risau-risau.

Rezeki? Duit tak cukup? Jangan cakap macam tu... siapa kita untuk meramal apa yang bakal kita hadapi selepas berkahwin nanti.. insyaAllah rezeki orang berkahwin itu ada... kadang dengan berkahwin makin bertambah pulak idea nak buat itu dan ini sebab ada sumber inspirasi.. maka datanglah rezeki yang tidak disangka-sangka, apatah lagi bila dah keluar baby yang Allah S.W.T telah pun janjikan rezeki tiap dari kelahiran anak itu. . Pihak majikan pun sepatutnya bila anggota pekerja dah membina hidup baru dengan mendirikan masjid tu faham-faham la... increase la gaji kat kawan tu sikit.. jangan la kedekut sangat.. kesian orang tu nak bagi makan anak bini..

Ok adik-adik...jangan risau-risau lagi ya.... Selamat berkahwin!

No comments:

Post a Comment

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.