Tuesday, June 8, 2010

1001 PENDAPAT TENTANG PENGGUNAAN GANTI NAMA DIRI "AKU ENGKO"

Miss Mirror a.k.a Sam menulis di wall FBnya

"Terpandang seorg guru yg disuggestkan di FB oleh seorg rakan, sekilas teringat pesanannya : "secantik2 seorg perempuan, bila bercakap "aku engkau" akan hilang kecantikannya".... hmm.. tp kenapa I tak mengaplikasikan nasihat beliau tu ya? sbb mmg suka sempoi kot...."aku engko" ni mcm buat kita lg mesra kot? Apa pendpt uoll?"


BERIKUT I COPY PASTE DARI AKAUN FACEBOOK I...
UNTUK PANDUAN ANDA SEMUA

(Nama2 /gambar panel perbincangan terpaksa diedit bagi
melindungi privacy mereka)


04 June at 08:17 Friends only · ·

PUAN Z :depending on the situations, between close friends 'aku - ko' lebih mesra, rasa lebih bonded that way. with someone of higher protocol or someone new or in a formal environment dgn pakaian rasmi, vogue the vass, language pun kena vogue to match lerr..;p
04 June at 08:43 ·

EN A :Yep...sgt2 betul !!! nmpk tak lembut, manis dgn ciri2 kemelayuan ....
04 June at 09:08 ·


PUAN F
agree wif cik z...
aku plak sam, same gak cam ko...lbih mesra aku-ko...
kadang2 bahasakndiri dgn nama...
klau i-u tu cam gdik je rse...specially dgn lelaki, rse mcam jiwang...huhu...pndpt aku la...
but kadang2 guna juga...depends on situation...... See more
04 June at 09:29 ·


DR. A
keta2 bolehlah aku,engkau...protokol tak boleh beb...I,U pun maksud sama..tapi lembut sikit nampak kemelayuan....he..he..
04 June at 09:31 ·
Puan Sam

PUAN SAM

setuju dgn pendpt uoll semua ni... semua reason boleh diterimapakai.....cuma Pn F.. I-U tu nmpk mcm jiwang ke? Nmpk mcm kita syok kt org tu ke? hahahaha... no la dear.. depend le..klu org tu selesa aku guna I-U..aku ikut je rentak org tu...tak bermaksud apa2.. Tp klu dgn org yg lebih tua selalu bahasakn nama (sam) or saya.. Setuju juga Dr A... & En. A~ even I-U ni dr perkataan Bahasa Inggeris...ianya ada ciri2 kemelayuan.. Pn Z ~ akak mmg setiasa gojes even berAKU ENGKO!!! Really appreciate yr opinion guys.. thanks...
04 June at 10:12 ·

PUAN N

kita berbahasa dgn ALLAH pun menggunakan aku & kau...jadi gunakanlah ayat tu pada org,masa & tempat yg bersesuaian...
04 June at 10:22 ·
Puan Sam

PUAN SAM

ya Pn. Nor... makcik setuju sgt2... dlm kesusasteraan Melayu pun "aku engkau" digunakan utk menjadikan sesuatu penceritaan dlm sesebuah cerpen/novel/sajak nmpk lebih dekat dgn hati pembaca...ianya tidak dinafikan ada nilai2 kemelayuan juga sebenarnya..cuma cara lontaran vokal tu memainkn peranan s/ada ia kedengaran kurang sopan atau tidak...
04 June at 10:42 ·


PUAN N

klu dlm persahabatan aku-kau lebih menmbah kemesraan..tapi yg sebenarnya bergantung pd org juga...mgkin org tu berjiwa halus...susah gak nak ajak komunikasi...
04 June at 10:45 ·
Puan Sam

PUAN SAM

ya betul... kita kena ikut rentak dgn siapa kita deal...cuma aku rasa pndpt Cikgu aku td menyentuh pd kami yg masa tu masih ank dara sunti...mcm hilang kemanisannya bila ckp aku engko ni... (bila dah kawin ni tak pe la kot...hahaha).
04 June at 10:50 ·


PUAN N

hi hi hi ckp aku ko klu setakat dgn member sendiri x de hal....klu dah dgn org yg baru kenal x smpi seminit main larung je mmg la x patut..
04 June at 10:59 ·

PUAN L

ala nyampah lelaki cam tu Sam... dia yang hipokrit.. sedangkan dengan Allah pun boleh ber aku... yang penting hati Sam.. hehehehe
04 June at 11:08 ·


PUAN NM

Ehemm...Saya memang tidak biasa ber"aku engkau" samada dengan kenalan rapat atau baru..Saya rasa saudari Sam perlu mendengar pesanan guru tersebut sebab sebagai seorang wanita yang anggun, tutur kata dan bahasa perlu kita jaga agar tampak ciri2 kemelayuan @ ketimuran kita...Ehemm lagi sekali...KAHKAHKAH...
04 June at 11:22 ·
Puan Sam

PUAN SAM

hahahaha...(berdekah saya mendengar bahasa indah perempuan Melayu terakhir kita ni L)...L..ko rasa agak2 kita sdg bermimpi siang2 hari ke ni baca member kita ni berbahasa begitu indah ayu sekali..hilang nilai2 ROCK ko NOE!!! L ~ lelaki mana yg ko maksudkan ni?? Klu Cikgu tu jgn ler.. niat dia tu baik nak membetulkan kitorg..sejak tu mana kitorg ada berAKU ENGKO.... TERKESAN aku dgn nasihat beliau tu... mmg membawa kesan yg positif utk aku menasihatkan anak2 aku sendiri.
04 June at 11:35 ·


DR. A

bagi salam dulu.... Assalamualaikum semua boleh pakcik tumpang lalu?.... jawap: boleh boleh bolehhhhhhh
04 June at 11:40 ·


PUAN L

ala tak kira la Sam.. janji aku leh komunkasi dengan berkesan.. noe jadik cam tu sebab nak pi makan cekelat kat danga tu, tu yang jadik wanita mulus tulus tu Sam he
04 June at 11:40 ·
Puan Sam

PUAN SAM

w'salam Dr. A... silalah tumpang lalu...asalkn jgn lupa bayar tol... saya lupa pulak...selalu saya beraku engko dgn tuan Dr. ke atau apa ya? lupa pulak saya... Pn. L ~ hahaha... sejak bila la ya minah tu suka cekelat... buat je la homemade coklat sendiri.. wah2 Noe... pos sikit kt aku ya klu gi Danga Bay tu..
04 June at 11:44 ·


DR. A

ada istilah berbunyi "Bahasa jiwa bangsa", cuba renungkan sejenak. Perlu diingat Tamadun Melayu adalah tamadun termuda di dunia, sebagaimana mudanya tamudun itu muda jugalah bahasanya. Walaupun Gugusan Pulau-pulau Melayu Nusantara mempunyai sejarah yang panjang tetapi tamadun teragung lebih memusat kepada sejarah Kesultanan Melayu Melaka. Kitab ... See moreSejarah Melayu menitipkan perjalanan bahasa dengan jelas. Penulis Melayu agung dalam lipatan sejarah Melayu seperti Tun Seri Lanang merentas sempadan sejarah zaman ke zaman sehingga era Abd Rahim Kajai, Pak Zaaba, Tan Sri Ismail Hussien sehingga penulis sekarang memaparkan lengguk Bahasa Melayu. Sebab itu dikatakan bahasa itu hidup, bahasa sentiasa diperbaiki dan dipermodenankan melalui banyak cara samada peminjaman kata dan sebagainya. Ini tidak dapat dihuraikan terlalu terperinci kerana wancana yang tidak sesuai namun saya mengambil contoh permodenan bahasa seperti frasa bahasa yang dituliskan Abd Rahim Kajai dalam Sejarah Melayu: "Lembu punya susu sapi dapat nama" yang ditulis pada abad ke 18 dan satu dialog filem Sarjan Hassan lakonan Tan Sri P Ramlee dan Saadiah pada abad ke 20 sekitar tahun 1950an. Dalam satu dialog diungkapkan Saadiah sebagai "Heroin" berbunyi "Hasan, Hasan. Kalau aku tanya sama kau? Kau marahkah sama aku?" Jawap Sarjan Hasan: "Tanyalah sikitpun aku tidak marah sama kau". Lihat bagaimana perkembangan bahasa itu. Kenapakah dialog itu tidak diungkap seperti berikut: "Hasan, Hasan! jikalau saya bertanya, Hasan marahkah pada saya? Dalam banyak wacana dan forum bahasa oleh Gapena banyak diulas isu-isu sebegini. Berbalik kepada isu asal yang diutarakan oleh Puan Sam, penggunaan kata ganti nama dalam pengajian bahasa menetapkan bahawa kata ganti nama pertama (saya, aku dll), kedua (awak, kau dll) dan ketiga (mereka dll). Bagaimanapun saya amat bersetuju penggunaan kata ganti nama itu digunakan bersesuaian dengan situasi dan keadaan semasa sebagaimana telah anda semua nyatakan. Namun untuk menjadikan ianya lebih manis, lembut dan bersusila kepada seorang wanita Melayu maka kata ganti yang terbaik adalah penggunaan saya pada sebilangan masa. Penggunaan kata ganti nama aku mungkin boleh digunakan bersesuaian dengan urusan dan juga individu tertentu. Bagaimanapun bahasa pertuturan sahaja belum mencukupi untuk mengambarkan perilaku seseorang individu kerana ianya juga berkait dengan cara penampilan, perbuatan dan tingkah-laku. Sekali lagi saya mengambil contoh peristiwa yang saya alami baru-baru ini. Sewaktu saya sedang menjamu selera di sebuah restauran tiga orang wanita Melayu duduk di hadapan meja saya. Salah seorang mempunyai raup wajah yang amat manis, saya terdengar dialog perbualan mereka yang menggunakan kata ganti pinjaman I and You. Hebat! sehebat penampilannya. Sayangnya skirt yang dipakai separas peha tambahan pula terbuka kakangan sambil mengoyangkan kaki maka terlihatlah pula pakaian dalamnya berwarna merah. Terkedu saya seketika sambil nasi disuap ke mulut berasa seperti spageti. Saya melihat pelayan restauran berbual sesama rakan sambil mengerling dan anak mata menunjukan sesuatu. Selepas membayar makanan saya berlalu dari kaunter lalu berhenti di meja tadi lalu menegur: "Cik boleh saya bercakap seketika? Mereka mengangguk, "Boleh tak beritahu kawan sebelah pakailah pakaian yang elok sikit buruk benar wajah wanita Melayu, kan lebih manis kalau bertutup, ramai orang tengok dik" kata saya. Merah padam muka mereka semua, apakan daya saya sebab saya rasa bertanggungjawab untuk menegur. Peristiwa kedua hanya seminggu lalu di sebuah restauran berhampiran pejabat saya. Sedang bersarapan pagi datang tiga wanita muda duduk juga di hadapan saya, manis kesemuanya bertudung. Sedang menyuapkan roti canai ke mulut saya mengangkat muka memandang hadapan. Sekali lagi roti canai bertukar rasa menjadi pizza, manis bertudung hitam berseluar jean tetapi T-Shirt pendek terangkat 5 inci menampakan alur punggung. Terkedu sekali lagi saya hingga hilang kata-kata. Kesimpulanya bahasa harus di bawa bersama persembahan diri. Maaf jika ada kekurangan kerana saya bukan Dr. bahasa.
04 June at 12:57 ·
Puan Sam

PUAN SAM

t.kasih Dr. A di atas ulasan anda. Di dlm kesibukan anda masih sudi meluangkn masa membuat hujahan ini. T.kasih ya.. mana yg baik tu kita jdkan tauladan..yg buruk jadikan sempadan... Harap2 minah yg u tegur tu mendpt hidayah dari-Nya suatu hari nt, perempuan ni sebenarnya..time remaja je tergedik2..nt tiba masa dia slow la tu, mengikut rentak suami yg membimbing mereka.
04 June at 13:36 ·


PN N

dalam kamus dewan bahasa pun ada juga perkataan AKU & KAU berserta dgn makna sekali...cuma kena kita ingat gunakannya secara bertepatan...org zaman dulu kala kisah laila majnun pun mggunakan AKU & KAU....prosa kata tu wujud berzaman2 dulu.. dari moyang2 kita zaman lampau...dan dtgnya dari nusantara kita...so..tak ada dakwa dakwi lagi..
04 June at 13:42 ·
Puan Sam

PUAN SAM

ya panel2 yg arif sekalian...dipersilakan membuat hujahan masing2 ya.....kalau tekak rasa haus silalah beli minuman sendiri di kedai berdekatan, saya hari ni agak sibuk sikit nak menyediakan apa2 hidangan untuk Dato'2 & Datin semua. :)
04 June at 15:34 ·
Puan Sam

PUAN SAM

oh ya sebelum terjadinya salah phm yg saya maskudkan "minah yg ditegur oleh Dr. A di restoran beliau tu" tadi ialah teguran cara minah tu berpakaian...bukan bab "aku engko" ni..harap2 penonton tidak tersalah sangka.
04 June at 15:37 ·


DR. A

pembetulan bukan restauran saya tapi restauran bakal menantu makcik saya yang belah isteri
04 June at 16:27 ·
Puan Sam

oic..saya tersilap baca ya td? hehe..
04 June at 17:27 ·


EN. S
yep.....tgk keadaan...kdg ade org ckp dgn mak ayah die..bahasekn diri aku....ade org akn rse pelik...walhal kite pntng tok nenek bhasekn diri aku...mcm kurang hajar...so the best tgk le daerah2 masing2....manusia byk jenis...byk ragam...byk cara...byk bahasa...byk slang....cume kene tgk mner yg suite dgn kte....
04 June at 20:13 ·
Puan Sam

PUAN SAM

S ~ setuju...mcm kami2 org JowORLD ni... mmg lazimnya akn bahasakn diri Akuengko even dgn org2 tua....mmg bahasanya mcm tu ... klu dialihbahasa mmg tak menarik bunyinya...
04 June at 20:22 ·


EN S
...tuwaaa kte da biase..ikut daerah memasing kn.....bebaru nih ade makcik cleaner kt opis..criter...dia tk suke bile anak dia... & mnantu dia....panggil abah & ibu...bahasekn diri masing2...dpn cucu dia....dia jd pelik...tu pn satu kes gk sis..
04 June at 20:34 ·
Puan Sam

PUAN SAM

ha??? tak suka dipanggil abh & ibu? suruh pggl nama? lg pelik.. dia takut cepat tua kot... sdg mat saleh pun pggl daddy n mummy....
04 June at 20:38 ·


PUAN ZT

Sam.. pada aku la... bila guna aku n kau dalam fb ne ak an mengingatkan aku yg aku ne MARRIED. Sbb bahasa sempoi ne takkan ader cross feeling....di hari muka. kalau bahasa ala2 skima ne pada aku la... kdg2 boleh buat org cair.. so aku suka play safe... kau aku adalah pilihan tepat buat aku as WIFE.
04 June at 21:13 ·
Puan Sam

PUAN SAM

bernas jugak idea ko ni ya Ita...hehehe.. aku rasa pun rata2 kwn2 kita yg dh kawin mmg akn guna bahasa aku engko kt FB..mungkin atas reason yg ko ckp tu la...cuma klu dgn senior tu aku rasa mcm tak best plak beraku engko.. mcm tak tergamak plak la aku nk bahasakn aku engko...mungkin sbb dah biasa kt sekolah cikgu ajar mcm tu..dulu pun kt TI kan kita dgn senior pun berABANG berAKAK kan.. dah terbiasa mcm tu..susah plak nk adjust.
04 June at 21:50 ·


EN. S
....anak dia pnggil wife dia 'ibu'.....menantu dia (wife anak dia) pnggil anak dia 'abah'...hahaha...anak dia mmg pnggil dia 'mak'.....tu yg makcik tu tk suke sbb nati cucu2 dia konfius...mak nye panggil ayah nye 'abah'...huhu..kire mak & anak satu abah gaknye....huhu...
04 June at 22:07 ·


PN ZT

Sam... klu aku la... yg senior tu aku panggil sis... n bro... ok lah tu.. memadai bah
04 June at 22:23 ·
Puan Sam

PUAN SAM

oooooo..baru I phm......tp klu org2 zmn dulu mmg diorg mcm tu la S...mungkin sbb diorg bercinta lepas kawin, tu yg kekok agknya nk berdarling2.. tak romantik la mcm tu...tp yg lagik teruk bila suami panggil bininya "maknya.." "woii maknya..cepat siap" kan tak romantik sgt tu.... heee tak best la mcm tu...tp dlm kes ank cleaner kt tempat u ni td...diorg ni org muda..napa la bleh jd mcm tu..lain la zmn mak2 kita dulu.
04 June at 22:25 ·


EN. S

..tuwaaa...even Rasulullah panggil Aishah....'humaira' mksudnye yg brpipi merah atau erti kate lain...'comel'.....

Memang ada baiknya bila antara suami
dan isteri tidak saling memanggil dengan panggilan mama atau papa. Namun dengan panggilan yang lebih tepat yang tidak bole ditafsirkan menjadi makna yang
lainnya. Sebab panggilan seperti ini hanya dikenal pada komuniti tertentu saja, belum tentu pada komuniti lain panggilan seperti ini bole dipahami dengan mudah.... See more

Dalam banyak riwayat, Rasulullah SAW memang tidak pernah memanggil isterinya dengan panggilan semacam mama atau ibu atau yang sejenisnya. Beliau memanggil sang isteri, sayyidatina Aisyah ra. dengan panggilan yang sangat khas, yaitu ‘Humaira’. Sebuah sebutan sayang yang membawa maksud mesra dlm panggilan suami kpd isteri.

melainkan kalau dia panggil....katelah name anak nye tuh...muhammad....so nk panggil isteri....'Ummu muhammad'...yg brmaksud...ibu kpd muhammad...than ok la...atau klau dimodenkn.... mama muhammad....tp yg paling best...panggil panggilan mesra... sayang lg baik...ikut mcm Rasulullah...
04 June at 22:42 ·
Puan Sam
t.kasih S atas tazkirah. Memang sepatutnya benda2 mcm ni kena terapkn pd pasangan semasa kursus perkahwinan lg supaya diorg tak hanya tahu mengorat je, bila dh diberi tggjwb (jd suami) mempersia2kan "anugerah" yg diamanahkan itu.
04 June at 23:38 ·
Puan Sam
Ita.. ok gak tu ya... biar kedengaran brutal...brutal2 biar tak de feeling2..
04 June at 23:41 ·

PUAN SH

Kalau aku Sam... dgn pompuan panggil apa pun x kesah...i,u ker, ko aku ke, saya awak ke, nama ker...tp dgn lelaki ada lain skit...sbb ada batas2 yg nk kena jaga.. tkut telebih mesra...lagi2 kalo panggil guna nama antara lelaki ngan pompuan...cam geli gitu..
Saturday at 08:35 ·
Puan Sam
mmg ler SH, ko sependpt dgn si Z tu..kdg kita ni sengaja membrutalkn diri sbb sebenarnya nk menjaga tingkah laku as a wife...bukan sbb kita ni garang atau terkurang sopan..teringat aku pd sorang ustazah aku dulu...klu berckp dgn lelaki, suaranya garang...agknya dia nk mengelak dr fitnah duniawi kot...
Saturday at 08:50 ·


EN. N

alah....kat dlm quran pon pakai bahasa kau & aku....
Saturday at 23:29 ·
Puan Sam

Betul bagai dikata tuan hamba tu En.N
Saturday at 23:45 ·


KESIMPULANNYA : Terpulang kepada anda semua........

Sebelum mengakhiri coretan ini, I nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada FIFI dan DANIA di atas tag mereka untuk PHOTOGENIC CONTEST...... hahaha.... sorry la adik2....... akak sampai sekarang belum sempat lagi nak shooting gambar ala2 photogenic ni... cameragirl akak even scholl holiday tapi tak holiday2.... busy dgn kelas tambahan........ lgpun I rasa I tak photogenic la.... hehe..

5 comments:

  1. MM..JS lagi suka guna aku..engko. H tu penyedap rasa jer...hhehehe

    Bila guna aku..engko ni lebih dekat dihati rasanyer.

    ReplyDelete
  2. depend pada suasana dan dengan siapa kita berkomunikasi...aku-ngko, i-u, ana-ente, mummy-daddy, ayah-ibu, mama-papa, guna nama sendiri semua ok. Jangan guna mangkuk-bahlol mengong sudah le

    ReplyDelete
  3. Saya pun begitu Puan Mummy... asalkann anak2 saya tidak beraku engko dgn saya sudah.... itu je.. nanti org ingat anak saya tu kakak saya pulak..susah jadinya.

    p/s : sekali sekala ber "SAYA AWAK" plak MM hari ni...

    ReplyDelete
  4. fie suka guna aku dalam penulisan sebab rasa, msg yg nak disampaikan tu lebih jelas, KOT? haha. xtahulah akak. dah memang belajar karangan BM dulu pun, gunakan kata ganti diri "Aku".

    tp kalau dlm kehidupan harian, fie rasa, penggunaan aku-engkau, neh digunakan dgn kwn2 yg btl2 rapat dgn fie. yg btl2 ngam. klu kwn br nk kenal, atau x rapat, fie suka namakan diri sendiri sbg FIE je.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.