Thursday, August 12, 2010

KISAH TERLAKNAT DI SEBUAH KLINIK

KISAH MAKCIK NAK GUGURKAN ANAK...


Di balik kaunter seorang ibu umur dlm lingkungan 40an, bertudung ala2 makcik, berwajah gusar berbisik ke telingaku yg bekerja sbg pembantu klinik ketika itu (time tgh tunggu result SPM).


AKU CUN : Ya Makcik, boleh saya bantu?


IBU GUSAR : Dik... (dia panggil I adik la beb sebab I muda jelita lagi umur 18 masa tu... Sila bayangkan wajahku yg masih gebu).. Cik nak tanya la... Kat sini ada buat pengguguran tak?


Hah!!! Dasyatnya makcik ni... bisikku.... tapi I berpura2 cool.


AKU CUN : Makcik isi borang ni dulu ya, nanti Makcik jumpa doktor bincang...


IBU GUSAR : (tanpa ditanya, IBU GUSAR itu membisik lagi bagai memahami apa yg bermain di fikiranku) .... ala Cik bukan apa Dik... cik kerja la.... Cik susah kalau ada baby.....


Astagfirllahalazimm........ getus hati suciku... tapi since dah tanggungjawab, I pun jumpakan beliau pada Doktor, walaupun I tahu Doktor kami di klinik itu tidak ada membuat kerja-kerja terlaknat itu... at least mungkin Doktor boleh memberikan nasihat kaunseling.


IBU GUSAR pun keluar la dari bilik Doktor dengan perasaan hampa dan meninggalkan klinik kami. Tak lama lepas tu, petang menjelang, seorang lelaki lebih kurang sebaya IBU GUSAR pun muncul di depan kaunter.





LELAKI : Dik, adik ada nampak tak makcik yg datang klinik ni tadi?


AKU CUN : Dia dah balik, Pakcik ni siapa?


LELAKI : Saya suami dia.


Lelaki itu beredar, doktor memanggilku bertanya siapakah lelaki bertopi ala Datuk Aziz Satar tu (maksud I bukan muka dia iras2 Datuk Aziz.. tp topi dia je)

"Oh itu suami makcik tu Doktor"... aku menjawab jujur.   Doktor Punjabi itu ketawa berdekah.


"Itu suami olok-olok la..... you ni percaya saja..hahahahahhaha " Betapa luhur dan sucinya hati I ketika itu kan, biar apa pun pendapat doktor I macam sukar nk percaya ketika itu .... namun kini bila I dah dewasa, barulah I terfikir, mungkin ada benarnya apa yang diburuksangkakan oleh doktor sebab beliau dah banyak pengalaman.


Kalau betullah Ibu Gusar mengandungkan anak halal, buat apa la dia susah-susah nak menggugurkan kandungannya hanya dengan alasan beliau sibuk bekerja. Zalim sungguh. Macam-macam hal!!!! Dah tua pun tak sedar diri.... bisik hatiku sejak akhir2 ini bila terimbau kembali kenangan bekerja di klinik tersebut.


Ramadhan begini memang membuat I terimbau kenangan bekerja di situ. Sayangnya Doktor yang baik hati itu telah pun pergi kepada Pencipta-Nya.


Semoga kita semua terhindar dari melalukan kezaliman pada diri sendiri dan orang lain. I sebenarnya pun takut nak tengok video di atas..... tak tergamak rasanya nak tengok....sekadar dipublish untuk hiasan.













10 comments:

  1. dah tua masih lagi tak sedar akan dosa....sanggup nak gugurkan baby....mesti akak windu ngan doktor yang baik hati tu kan...

    ReplyDelete
  2. Bukan aku kan yg hantar sms yg nakal2
    tu? Siapalah tu punya kerja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a.. nakal betul SMS tu.. ada ke diorang ingat Shashal nak dpt adik lagi.. ishh.. ngengada tau diorang ni.

      Delete
  3. OMG,
    i x mampu nk tgk video tuh,
    sgt takut!

    ReplyDelete
  4. MS ~ Siapa lagi klu bukan adik2 pompuan ko tu...mmg suka la klu tengok aku susah ati...

    ZAI ~ ya, beliau pergi beberapa tahun selepas Akak resign dari klinik tu.

    MS BUBBLES ~ I tengok intro je pastu off...

    ReplyDelete
  5. ohhh...aku baru paham perenggan pertama yg ko tulis tu..hahahaha
    kalau ada pun apa salahnya..
    ok pe....muda lagi...

    ReplyDelete
  6. Mei ~ jadi tadi ko ingat aku tulis pasal apa Mei? Memang la muda lg tapi not for now... aku kalau mabuk teruk!! Terus tak dpt beraya nanti.

    ReplyDelete
  7. salam singgah.
    Itulah dosa plg besar.
    Membunuh.

    ReplyDelete
  8. Jejari Halus ~ semoga Allah menetapkan iman kita. Thanks singgah.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.