Sunday, August 1, 2010

RESEPI MEMBUAT TEMPOYAK

Alamak........sendiri upload, sendiri lapar....... Kami dah selamat sampai semula ke JB beberapa jam tadi....


hidangan di rumah MY MIL..... asam pedas sembilang, sup kambing, lemak tempoyak cili padi dan pecel ayam (tiada dlm gmbr). Abaikan gambar telur goreng dadar yang telah dirosakkan kejelitaannya oleh bebudak tu ya...



lemak tempoyak ni air tangan my SIL....oh ya..... kpd yg tak tahu bagaimana untuk membuat tempoyak ialah :

1) Durian dibuang biji - masuk dlm bekas
2) Masukkan sedikit nasi putih
3) Bubuh gula dan garam sikit
4) Tutup bekas (biarkan 2,3 hari di luar..bukan
disimpan dlm peti ais)
5) Bila dah 2,3 hari (jgn sampai berkulat), barulah
boleh digunakan utk masak lemak atau sambal belacan dsbnya.

milk shake ~ sorry la......dah nak habis baru teringat nak snap.....

Resepi Milk Shake ialah :

Vanilla ais krim plus susu segar.... blend..



Interframe lagi.... utk kenangan..
(sorry gmbr tiada kena mengena dgn tajuk)

sgt rindukan si comel yg duduk di tengah2 itu....
anak sedara I...

10 comments:

  1. smlm..lunch, my mom masak kan gulai tempoyak..ikan sungai,
    i x berape laju mkn tempoyak ni..
    tp i hantu mkn durian..now tgh batuk2 sbb last week i mkn durian apek.. so skrg, xde selera nk mkn local fruits!

    ReplyDelete
  2. memang berair mulut dah...tempe xde??heheh..budak2 tu comel lah..

    ReplyDelete
  3. tempoyak masak ngan ikan fatin sedap...ari tu adik bawak ikan fatin temerloh n SIL masak tempoyak...yummy...tapi kak sam fungsi nasik dalam adunan tempoyak tu untuk ape yerk...

    ReplyDelete
  4. @Ms Bubble ~ I suka gulai tempoyak...sambal tempoyak pun I sukaaa...

    La dh batuk plak ke? Minum air byk2 ya.

    @HB ~ Tempe lupa nak beli.. la.. suka tempe ke? tak sangka.

    ReplyDelete
  5. Kalau durian memang hantu tapi tempoyak tak boleh masuk la. Daddy walau pun org Perak tapi kureng gak makan tempoyak ni. Selain dari tu cencalok, budu pun belum boleh lagi diterima tekak ni. Klu tempeh cicah ngan sambal kicap lajulah...hahhaha....

    ReplyDelete
  6. @Zaidah ~ fungsi nasik tu? Utk mempercepatkan proses penapaian..

    @Mummy Gee ~ I sendiri pun heran bagaimana I boleh suka semua yg Mummy sebutkan tu..

    ReplyDelete
  7. ooo my mom x taruk pun nasik tu, lain la plak resepinya ya...

    ReplyDelete
  8. @Kengkawan ~ Boleh juga tak letak nasik..cuma lambat sikit prosesnya.

    ReplyDelete
  9. 1 malaysia.... semua aku makan...cuma cencalok je kurang gemar...

    pernah makan budu campur dengan tempoyak berserta petai, peh 3 kali aku menambah nasik!!

    tapi tak lawan tempe goreng buh sikit ketumbar cicah ngan sambal kicap...peh!!!!ngomong pun males...

    ReplyDelete
  10. aku ni BB, makanan kat M'sia ni.. tapai dgn wajik je yg aku paling TAK SUKA sgt!!! Dah cuba gak nk makan tapai tapi langsung tak bleh masuk, wajik sbb dia manis sgt..pening la kepala aku tapi kalau dodol masih ok lagi.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...