Tuesday, September 28, 2010

Sebuah kisah yang mengaibkan tetapi......

Dah pukul 10 lebih.....Anak-anak I belum tido lagi... so, terpaksa la I ceritakan sebuah kisah pengajaran sambil mengharapkan diorg akan segera terlelap. Apa yg I nak cerita ya..... tgh pikir ni....

HA!!!!!!!

Al-kisahnya si Aril (bukan nama sebenar) adalah anak seorang Pak Imam di sebuah kampung yg mana penduduknya terdiri dari orang-orang alim. Ini bukan kisah di kampung I ya.....

Bak kata orang, iman tak dapat diwarisi.... dari seorang ayah yang bertakwa.... maka alkisahnya si Aril ni tak la sewarak ayahnya selaku Pak Imam.....Aril sgt kurang pengetahuan agamanya..... tetapi entah macam mana suatu hari dia telah terjatuh cinta dengan seorang gadis manis bertudung labuh di pekan itu. Memang cun la gadis tu!! Lebih kurang macam wanita kat bawah ni......



Maka..... diberitakan keinginannya utk berkahwin dengan gadis itu kpd kedua ibu bapanya. Kedua parent si Aril pun sgt gembira, apatah lagi bila diketahui gadis itu rupa2nya anak kpd seorang sahabatnya di kg sebelah yg terkenal waraknya.


Maka pinangan pun diterima oleh bapa gadis itu...... al maklum saja sapa yang tak suka kan bermenantukan anak Pak Imam..... tarikh pernikahan yang dinantikan pun tiba......


....pada malam selepas pernikahan itu........ tiba tiba...


?


?

?

?





Isteri Aril pun membentangkan la sejadah untuk sama-sama solat bersama suami yang baru dinikahinya.... Aril yang tak tahu berbohong ni pun berkata dgn sejujurnya bahawa dia tak tahu bersolat, bahkan tak pernah melakukannya. Isterinya pun terkejut! Melihat pada perawakan Aril sbg anak seorang Pak Imam, mana mungkin Aril tak pandai langsung bersolat.... tak bleh jadik ni..... fikir wanita itu.


"Ya Allah..... ini adalah keaiban abang yang orang kampung tak tahu..... marilah kita sama-sama belajar sebelum hal ini diketahui umum bang.." Aril pun setuju untuk belajar..... malam itu dihabiskan dgn belajar cara-cara solat melalui isterinya..... dari A hingga Z dipelajari dan dihafal sebelum esok menjelang tiba.


Dipendekkan cerita.... time subuh tu FIL (father in law) Aril pun ajak la menantunya tu ke mesjid.... di sana FIL minta dia mengimamkan solat untuk makmumnya yang ramai itu... Ya Allah.... apa akan jadi agaknya..... dah la menuntut ilmu dari isteri malam tadi pun tak katam lagi.

Sebagai menantu yg baik, Aril pun setuju..... so, dia pun baca la ikut mana yg diajar oleh isterinya. Tiba je baca surah, terus Aril blurrrr............. dah cuba baca tapi lupa apa yg telah dihafal..... Aril pun menangis...... Makmum di belakangnya biasa je..... tak bersangka buruk....sebaliknya terus khusyuk solat dan menyangkakan Aril terlalu menghayati hingga menangis-nangis....
SOB SOB SOB!!!!!


sekadar gambar hiasan.... sorry ya Fahrin aku guna gambar ko buat hiasan...

sebab ko hensem...



Then..... Aril masih terus menangis dan menangis.... hinggalah dia berasa malu yang amat dia pun berlari keluar dari mesjid tersebut. Makmum yang kehairanan pun ikut sama-sama berlari menuju ke arah Aril.... maybe menyangka Aril sakit perut ke apa ke...... still bersangka baik lagi.



Prangggg!!!!!!!!!!!!!!!! Broookkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!! Mesjid itu tiba-tiba runtuh... Orang-orang kg sangat terkejut dan bersyukur kerana mereka semua selamat (sebab telah berlari keluar semasa mendapatkan Aril tadi).


Gambar atas : Sekadar gambar hiasan (Mesjid yg tak runtuh semasa tragedi tsunami).

Di fikiran orang-orang kampung, Aril berlari keluar dari mesjid kerana telah mendapat alamat akan berlakunya runtuhan mesjid itu...... Aril sangat bersyukur kerana Allah telah menutupi aibnya..

Sejak itu Aril pun insaf...dan dia berazam untuk memperbaiki kelemahan dan kekurangannya dia pun meminta izin dari FILnya untuk menimba ilmu agama dengan sedalam-dalamnya di perantauan. Akhirnya setelah 5 tahun.....Aril pun keluar dari pengajian dan mendapat ilmu agama yg mantap dan akhirnya menjadi ulama yang masyhur di zaman itu.





Ini adalah sebuah kisah benar.... menurut ceritanya.... ini adalah kisah balasan orang yang sentiasa bersangka baik. Lihatlah pada org2 kg FIL si Aril yg sentiasa bersangka baik tu..... hinggakan  si Aril terkial2 baca surah pun disangkanya Aril terlalu khusyuk solat.....



p/s : Tetiba teringat seorang kawan I yg berbohong pada mertuanya konon kuih yg dibawanya itu adalah air tangannya sendiri (padahal emaknya yg buat)... sudahnya suatu hari ibu mertuanya tak semena2 meminta dia membuatnya.... kena buat depan2 MILnya di dapur pulak tu.... kelam kabut dia menelefon emaknya dlm bilik air bertanyakan resepi.... sib baik menjadik!!! Kalau tidak......betapalah mengaibkan....

6 comments:

  1. tetiba terkenang lak peristiwa masa umo 5thn pernah jd benda mcmni,g tadika cikgu ajar buat star guna kertas colour2..blk rumah tunjuk kat mak star tu,ckp buat sendiri..mak kata buatla nak tgk...terkial2 nk buat..kantoi, kena marah dgn mak...hehe

    ReplyDelete
  2. I like citer nih...
    Baguih2 sharekan di sini...
    Bersangka baik tu memang baguih...

    ReplyDelete
  3. SP ~ betul3!! terutamanya kpd pasangan kita sendiri... :D

    ReplyDelete
  4. haha.. kne bljar prasangka baik ni.. klakar2 citer ni..

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...