Tuesday, October 19, 2010

Oh Baru Aku Tahu Kenapa Kawan2ku Makin Beranak Semakin Berseri....

Sangat tak de mood utk bercakap banyak arini... so I copy artikel dari blog seseorg masa I blogwalking tadi ya... (maksud I baca yg I highlightkan itu untuk anda kupas tajuk di atas). Sebab2nya artikel ini dipilih ialah.... sebab macam ada hubungkait dengan permasalahan kawan I yg bertanya :

"apatah istimewanya aku ni? aku pun tak tau la Sam.... pening aku terjebak begini" - begitulah kata-kata seorang ibu beranak 5 yg musykil dengan diri sendiri... apakah kemusykilannya.... nanti kita baca sama-sama ya....


Kelebihan isteri-isteri yang menjaga anak-anaknya…

“ Menjahit pakaian anak-anak, Allah mencatitkan perbuatan baik yang dilakukan sebanyak helaian benang pakaian yang dibuat dan memadamkan seratus catitan perbuatan jahat yang pernah dilakukannya. Disamping itu juga Allah akan mencatitkan baginya ganjaran sama dengan orang yang memberi makan kepada orang yang tidak berpakaian.”

“Meminyakkan rambut anak, menyikatkannya, mencuci pakaian-pakaian mereka dan memandikan anak-anak, Allah menjanjikan satu pahala besar kepada para ibu yang berbuat demikian. Allah akan mencatitkan pekerjaan baik sebanyak helaian rambut anak dan memadamkan sebanyak itu juga pekerjaan jahat serta membuatkan dirinya kelihatan berseri-seri di mata orang yang melihatnya".

Kemusykilan wanita itu ialah : "tolonglah aku Sam.... aku telah digoda...aku ingin lari dari godaan itu... aku dah macam gini pun dia masih nak dgn aku..".... Digoda??

Kau rasa kau dah tak cantik? Lalu kau pelik??? Oh agaknya sinaran/aura dari pancaran keibuan yang terserlah itulah yang menyebabkan si polan itu menggoda kau...... aku pun tak tau la nak cakap...cuma doaku mudah-mudahan Allah tetapkan iman kau.... dan kalis dari godaan2 itu. Nanti la aku tanya orang-orang itu kenapa dia suka goda kau?? ;) Nanti aku jadi CSI ya...




6 comments:

  1. waaaaaaaaaaaaa
    MM macam ni kena la beranak ramai2 ye [adusss macam la larat!!]

    ReplyDelete
  2. betul tu GIE ~ betapa besarnya pahala orang2 yg bersalin dan betapa banyaknya pahala dlm membesarkan anak2... itu belum lagi kalau diorg membesar jd anak2 yg soleh/solehah lalu bila kita mati mereka mendoakan kita.. Memang berbaloi2.

    p/s : I cakap berdegar2 tapi bila sebut nak besalin lagi....lahaiiiiii entah la..

    ReplyDelete
  3. betul2...saya pun!
    bila mengenangkan sakit lepas ubat bius habis...eish serik nak beranak lagi huhuhu....

    ReplyDelete
  4. la...lain pulak dgn I Gie... I takut time 1/2 jam terakhir je... Fobianya di situ... After that mmg dah boleh lapang fikiran dah... rasa mcm mati hidup semula. Bius abis tak pulak merisaukan...sbb alhamdulilah tak sakit pulak. Eh I am talking about kelahiran normal... u crita psl sccicor ke ni? No wonder la..

    ReplyDelete
  5. klu beranak ramai bleh cantik n jelita zai pun nak...tapi bila fikirkan nak mengandung n beranak tu yang padam semuanyer....

    ReplyDelete
  6. Zai - hahaha... blog K.Sam tgh kempen "MARILAH BERANAK UNTUK KECANTIKAN" ni.. tak sanggup nak sahut plak dah..

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...