Thursday, December 23, 2010

Segmen Main Masak-masak : Cara menyiang ketam

Salam... hai all. Result PMR keluar hari ni kan? Tahniah pada yang telah berjaya... yang tak berjaya jgn la bersedih hati....ambik plak sijil tunggu pinangan oppss... Mari penuhkan aktiviti kita dengan main masak-masak.

I tau anda semua chef-chef yang hebat, masak pun main campak-campak je kan.. tapi tak kurang juga ada adik-adik cumil yang tak tau bagaimana untuk menyiang ketam kan? Termasuklah dua orang anak dara I tu....


Bukan je adik-adik cumil yg tak tau menyiang, malah makcik-makcik pun kadang ada yang tak tau... ada yang rebus mcm tu je bersama-sama dengan "isi" dalam dia tu macam orang rebus batu.... "Isi"? Kalau isi je takpe la kan... tapi kalau ******* dia pun tak dibuang.... ha macam mana tu? Mana la ibu mertua tak bebel ... membazir je bayar hantaran mahal-mahal, suruh ibu mertua makan ketam bersama ********* plak... sungguh tak patut.

Ok la... panjang plak intro... sorry ya.. sila layan diri dengan gambar-gambar di bawah :




ini keadaan dia masa belum disiang...




nampak tak ekor dia tu? yg berbentuk kun tu la...
ha... tarik keluar ekor tu....
spt gmbr di bawah...


ni setelah ditarik keluar...
pastu...

tarik terus hingga jadi macam ni... (gmbr bawah)


maka, terbongkarlah segala "khazanah2" di dalam perutnya itu...
buangkan "khazanah2" itu ke dalam tong sampah...
cuci bersih-bersih...

maka, jadilah macam ni....


pastu..terpulanglah sama ada untuk biarkan dia
seketul mcm tu atau potong di tengah-tengah..



so, kelongsong dia ni boleh la dibasuh bersih-bersih...
then... boleh la dimasukkan sekali tika memasak nanti...
sebenarnya benda ni bukan boleh dimakan pun..
tapi kalau takde benda ni... tak muai la plak nanti kan...
lagi pun kalau ada benda ni nampak la cantik utk deco-deco
pada resepi tu nanti... lagi-lagi untuk resepi cili crab..
ketam sgt mahal dik...so, tak mau dibazir-bazir mcm tu je...
3 ekor (entahlah berapa kg) I beli semalam
dah RM20.00... sungguh tak menjimatkan membeli-belah
di JB ni...

Kalau beli crab di kg lebih sedap dan fresh...


Jgn lupa dapatkan PEMANGGANG AJAIB..
pasti makin ajaib masakan anda Dik...
Mertua akan bertambah saaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang!
wassap me :  0143832069


so, inilah hasilnya... ketam lemak cili padi dimakan bersama
sambal belacan.


Adik-adik, memasak seafood sgt memudahkan anda... kerana...
dlm apa jua bentuk masakan yg diolah, ianya tetap sedap!
Even hanya dgn menggoreng.

14 comments:

  1. ngee.suka makan ketam.tapi msak haram tak reti pom.hihi .

    ReplyDelete
  2. FathiahRaihana ~ takpe.. muda lg kan? ;)

    ReplyDelete
  3. thank you sbb tunjukkan cara..dah berjaya dah siang :D hehe..

    ReplyDelete
  4. time kasih..terjumpa lak blog ajar siang ketam..akhirnye reti juge saya siang ketam..tak yah tunggu hubby balik siang kan..hehehe

    ReplyDelete
  5. sangat membantu untuk anak dara yang jarang makan ketam ni. hahah thanks! ;)

    ReplyDelete
  6. hari ni baru nak masak ketam google2 jumpa plak blog ni hehe thanks :D

    ReplyDelete
  7. Semalam g pasar,nmpak je ketam teringin nak makan..pagi ni bukak google cari cara menyiang ketam..thanks sebab ajar.tapikan,ketam ni ade banyak warne la..1st time beli ketam,terpaku melihat ade 3jenis warne badan ketam.tak tahu yg mane nak amik..hehe..takut terbeli ketam batu lak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2...

      Ketam batu sgt keras... (mmg sebijik cam batu).. hehehe...
      Kak Mirror beli ketam yg kaler dia merah (mcm dlm entry ni) je..

      Delete
  8. Sis pemanggang ajaib tu brapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti Tanya blogger ni ..
      http://matsomherbs.blogspot.com

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...