Thursday, January 6, 2011

Adakah kita seorang ibu yg membanggakan anak-anak?


arang..


Bila difikir2, betul juga pertanyaan kawan I yg sorang ni... mekasih ya Z... ko benar2 membuat aku tersedar dari mimpi.

"Kita ni selalu saja menyebut pada anak-anak, jadilah anak yang dpt membanggakan orang tua, tapi pernahkah kita terfikir sama ada kita benar2 menjadi orang tua yang membanggakan anak-anak". Puan Z.

Apakah yg dimaksudkan dgn "Membanggakan" di sini? Adakah boleh jadi :

1) Kita mencapai satu target kejayaan dlm hidup?

2) Kita telah berjaya memasak satu masakan paling sedap buat mereka?

3) Kita maintain cun walaupun dalam usia emas?

4) Anak-anak semua telah berjaya?

5) Mampu mempertahankan kebahagiaan berumahtangga?

Entahlah.... I pun takde jawapan yg spesifik..... Anda jawablah sendiri. Hahaha.... Tapi pada I... maksud "membanggakan" di sini ialah kita telah mampu menggalas tugas sebagai seorang ibu mahupun bapa dengan jayanya. Kita menjalani hidup dengan bermaruah, tidak memalukan mereka.... pendek kata kita tidak menconteng arang ke muka anak-anak..... ada ke istilah menconteng arang ke muka anak2? Takpe.. kita ciptalah istilah itu sendiri supaya adil terhadap mereka.

I pun tak taulah macam mana diri I di mata anak-anak, cuma utk pengetahuan anak2 I, Mama sentiasa berusaha memberi yg terbaik buat korang semua nak oiii. Sebenarnya sejak bergelar ibu ni.... Mama terpaksa meninggalkan segala habit buruk masa remaja..... terbaru ni (nak kata terbaru sgt tak la... dah 2 tahun lepas dah I terbaca artikel tu....korang pun rasa2nya dah tau), I difahamkan menyimpan kuku panjang tak elok untuk pertumbuhan otak anak-anak. Anak-anak menjadi bebal... sebab termakan tuttttttttttttttt..... (tapi ada logiknya gak kan?). So, I lupakan la kejap akan kegedikan nak berkuku2 pjg ni semua demi anak2 I yg tercinta... biarlah tak cun pun kan... kuku tak runcing bagaikan mayang mengurai... eh entahlah, salah tu....... kuku runcing bak apa ha? Lupa dah...



kuman yg didakwa terdapat pada kuku yg pjg...
gambar : google

Bab pemakanan mmg nak kena jaga, kalau utk kita sendiri, suka ati kita la nk bubuh MSG banyak mana pun dlm masakan.... kalau rambut ko nak botak, ko botak la sensorang, jgn libatkan anak2.... tapi kalau untuk mereka.... kena la kurang2kan sikit...betul tak? Atau lebih baik takyah langsung.... bila diorg dah komplen tak sedap... baru bubuh sikit. Hehe... Tapi selalunya mmg I tak bubuh...

6 comments:

  1. Salam caiyang..

    Camner ya nak membanggakan anak2? Puja puji mrk selalu? Pandainyer.. bijaknyer... comelnyerrrr. Errr.. takpernah terfikir. Tapi kebiasaan mwana panggil mrk dgn panggilan kaklong ka, laling, bucuk anje, tuan puteri Hang Li Po ( bila tengah marah , perli nih kat anak pompuan yg liat) Tuan Besar, ni bila perli hero yg mcm bertangguh2 membantu buat kerja2 dapur. Depan org ramai tak panggil gitu. Tak mo jadi habit banggakan anak2 depan org ramai. Takut riak. Be Cool always. Bolehka? Whatever always try to be an angle to my children.

    ReplyDelete
  2. Salam Caiyang juga utk Mamawana kita!!!! Mamawana mmg dah byk pengalaman dlm mendidik anak, tu yg saya suka korek2 ilmu ni.

    Saya masih lg bermuhasabah bagaimana utk menjadi ibu yg boleh dibanggakan oleh anak2.. saya setuju dgn nama2 timangan yg M.Wana sebutkn semua tu.. eloknya klu kita nk perli, biarlah dgn cara mcm tu kan... semua tu doa.. mulut ibu kan masin, mana tau lama2 mereka betul2 jadi secantik puteri hang li po or jadi tuan besar...padahal niat asal utk memperli. hehe..

    ReplyDelete
  3. betul..setuju kak, slalu kta letak harapan besar pada anak...mharap anak xmencoteng arang muka kita, tapi adakala nya ada kes, ibu bapa menconteng arang di muka anak..dia xambil kisah perasaan anak.klu diluahkn org kata, "eh mana ade mak ko camtu..dia kan mak ko..xkan dia akan buat sebegitu" kesian betul kn..gud advise ni...

    betul ke kuman kat kuku camtu, i suka gigit kuku, terasa geli n nak muntah..n slalu terbyg2 plak dah..heheh..nice info on ur blog.. loved it.. :)

    ReplyDelete
  4. KB EMILY ~ ha'a... kesian pd bebudak yg terima nasib mcm tu.. emak bapak plak yg menconteng arang ke muka anak.

    oh pasal kuman tu.. gitu la menurut katanya..kuman e-coli.. pernah dgr kan? Hee menggelikan...patut la Ustaz akak marah na dulu akak berkuku pjg kt sekolah.. hehehe.

    ReplyDelete
  5. kuku panjang??

    haaaa, kalau kuku gelas tu tak payah simpan panjang pon dah annoying.. hahahaha

    ReplyDelete
  6. Ms. Bubbles ~ Eh kuku gelas la cantik! Ramai org mengimpikannya...

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...