Friday, January 21, 2011

Menangani Dilema Menentukan Persekolahan Anak

Dah lama dah nak buat entry pasal ni....sejak result UPSR keluar itu ari, sebab kengkawan I pun ada menghadapi dilema ini... tapi asik terlupa.

Membuat satu keputusan nekad untuk menentukan di mana anak-anak kita perlu disekolahkan adakala memang membuntukan fikiran.

Sebagai ibu moden, kita memang kena peka sikit..... ini suggestion I...( Oh ya sebelum tu... jgn lupa SOLAT ISTIHARAH ya! Semoga Allah SWT memberikan petunjuk jalan mana yg harus dipilih) :

1) Buat la kaji selidik sikit, google2 la mana yang patut di google... let say la anak anda berjaya ditempatkan ke asrama penuh yg diberi nama Sekolah Sri Bunian (hahaha... create2 story je ni... mana ada da nama sekolah Sri Bunian?). Cek-cek la sikit kan..... ok ke tak tempat tu. Pergi la forum2 di mana ex-student2 sekolah ini melepak. Baca apa yg mereka bualbicarakan. Kot2 la mereka ada menyebut.....

"eh menyesal aku sekolah situ.... baik2 aku bijak bistari kat skolah lama terus drop pelajaran aku, patutnya sekarang aku dah jadi Perdana Menteri... tak pepasal aku jadi kuli cabuk je... heeee menyesalnyaaaa!!!". Hahaha.

Namun begitu.. jgn terus melatah dan percaya, kita CSI lagi....

2) Jadi busy body la sikit... tanya2 la kengkawan yg pernah sekolahkan anak mereka di situ.... atau tanya2 la bekas-bekas pelajar yang pernah belajar di situ.... sejauh mana pencapaian mereka.


Ini locker seseorang : ini pun blom cukup kemas lg
ni sebenarnya... blom "lepas" utk stay kt hostel ;)



3) Pastu buat kajian lagi..... berapa ramai dah bekas pelajar2 yang telah menaikkan martabat negara kelahiran sekolah tersebut? Itu pun dah satu point untuk anda membuat keputusan dlm dilema ini.

4) Yang paling penting sebenarnya.... pastikan anak-anak kita memang suka untuk bersekolah kat situ. Kalau kita paksa-paksa pastu dia tak happy.... kita jenguk dia dlm keadaan bertangis-tangisan.... "Makkkk..... saya nak balik....... Mak saya nak balik.!!!" Kita jugak yang buntu kepala memikirkannya kan?

kena ragging plak tu... (ya ler..... mananya tak kena ragging.... muka cun melecun kot... hensem sgt kot..... menggugat kecunan/kehenseman senior yg sedia ada). :P

5) Kalau dah buntu sangat.... buat je macam my late dad, dia jumpa Cikgu kaunseling sekolah I minta khidmat nasihat.

Sebelum mengundur diri, I quote sikit kata-kata seorang teman I ni... beliau ni seorang guru :

"Anak-anak muridku... di mana pun kau berada, yg penting semangat dan iltizam diri. Sekolah mana pun kau belajar, buku teksnya tetap sama, Cikgunya juga dilatih menggunakan pedagogi dan psikology yang sama... Fikir-fikirkanlah".




5 comments:

  1. salam..
    info yang baik..
    ayu kan..kalau ada problem..suka gak google...sure kongsi pengalaman dgn geng2 blogger boleh tukar cerita

    ReplyDelete
  2. W'salam Ayu... memang itu la bezanya kita sbg ibu moden dgn ibu zmn nenek2 kita dulu Ayu. Gunakan je la kemudahan yg ada ni. Kalau ada blog lagi la senang.. tanya je kengkawan blogger, sure release sikit bebanan kita tu kan.

    ReplyDelete
  3. MM - sejak result UPSR keluar..antara kerja wajib mama setiap hari ada google...sekolah2 dan masukke forum2 yang populer..heheheh..sampai dah hafal sekolah mana ranking bagus...yg mana kurang...hehehehe....

    ReplyDelete
  4. ummm betol jugak tu MM, stuju dgn kata kata cikgu itu.

    hany dulu,
    mak ayah hany serahkan pada hany bulat2, nk sekolah kat mana, lepas pmr, lepas spm, lepas matrik.

    tapi semuanya hany buat solat istikharah la...


    tp zaman sekarang tak sama dgn zaman dulu kan...

    ReplyDelete
  5. Mama Miraki - cayalah! Bila besar nanti, tentu Iki sgt terharu bila tahu Mamanya benar2 concern dgn masa depannya.

    Hany - alhamdulilah...berkat solat ishtiharah, Hany gembira dgn keputusan yg telah diambil kan?

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.