Wednesday, March 30, 2011

RESEPI LAKSA PENANG - yg diminta




Ok.... untuk teman I yg bertanyakan resepi laksa penang tadi... ini dia resepinya ya puan2...

5 ekor ikan kembung - direbus, tanggalkan tulang (sesetengah org blend dgn tulang2 sekali, pastu tapis... tp pada I, what's the point kan? Adakah tulang2 itu lebih menyedapkan?)
1 labu bawang besar
1/2 bulatan - belacan
6 tangkai cili kering
Asam keping
Daun kesum
garam dan perasa

(bubuh cili padi yg dipotong bulat2 utk lebih sedap!)

CARA

Sebelum tu.... rebus laksa dan toskan. (kena buat awal2 sebab laksa memang memakan masa yg lama utk dimasak bukan mcm speghetti)

1) Masukkan semua bahan2 di atas ke dlm blender (kecuali daun kesum) dan blend together
2) Rebus, masukkan daun kesum tadi.... biar sampai didih, matikan api
3) Utk hiasan - hiris limau nipis, bawang mentah (makruh tau makan bwng mentah ni.. tapi suka ati u lah!)... then cili merah, cili hijau, telur rebus, daun pudina (jika suka).

SELAMAT MENCUBA!

Baiklah.... untuk anda yg bukan penggemar laksa (macam I yg tak suka makan tapai & wajik), sila layan diri menonton video di bawah. -----> Bagi penduduk Kuwait, mungkin kejadian ini bukan lagi sesuatu yg aneh bg mereka (tak pasti sama ada ianya dah selalu berlaku atau sebaliknya)... tapi apa-apa pun, marilah kita "imagine"kan sesuatu tentangnya... bagi yg tidak dapat menonton video ini di sini atas masalah2 penglihatan :D.. sila la klik ke sini













6 comments:

  1. juz to share... mak I pakar laksa utara - bagi I lah sebab dia masak semua sedap hehehe, dia kata tulang tu yang kasi manis semulajadi kat kuah laksa..cara dia asingkan isi dan tulang.. isi ditumbuk kasar atau halus ikut suka.. tulang dikisar dengan air rebusan ikan sehingga hancur kemudian tapis dan dan bilas dengan lebihan air rebusan ikan atau air biasa (yg dh dh disukat secukupnya untuk kuah laksa) sehingga tulang dlm penapis tu nampak putih dan bersih... boleh rasa beza dia dgn laksa yang pakai isi ikan atau pakai sardin tin.. :D

    ReplyDelete
  2. alaa... laksa yg dah siap tu ada lg x? hehe

    ReplyDelete
  3. ENY - OIC...thankss.. nanti u share resepi lengkap yr Mum tu ya. ;) Mesti sgt marvelous!

    KENGKAWAN - takde.. :D

    ReplyDelete
  4. a'a betul..tulang tu wat jd manis..eeehheheh

    tapi lain org lain caranye kan..ade yg suka..ade yg tak..terpulang..:-)

    ReplyDelete
  5. Rose - bukan masalah tak suka tp masalah nk cepatkan kerja :D

    ReplyDelete
  6. melaksa pulak MM...kalau pakai ikan tenggiri pun sedap kan?

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...