Friday, June 17, 2011

Berkecil hati dan rasa diperhinakan hanya kerana makanan...

1) Seorang rakan merungut, rasa diperhinakan kerana teman serumahnya memberikan beliau buah-buahan yg telah tercampur dgn kulit-kulitnya sekali  dalam satu bekas plastik. (atau dlm erti kata lain.. dah sisa-sisa).

2) Seorang wanita mengeluh kesal bilamana didapati seorang jirannya telah memberikan kuah kari kambing yg telah bercampur dengan tulang temulang (atau dlm erti kata lain... lauk2 semalam).  Mentang-mentanglah dia orang susah, tapi tak la sampai layak untuk diberi makanan yg hampir basi (dia kata).

Memandangkan kepada kekesalan-kekesalan  itu, marilah kita sama-sama mengambil ikhtibar daripadanya.   Maka, apakah kreteria2 makanan yang selayaknya untuk diberikan kepada orang?



Beri sesuatu yg kita sayang, yg memang kita pun suka nak makan.  

(kesian I.. sejak kecoh2 pasal bakteria e-coli (e-kolai) yg
merebak di pasaran antarabangsa aritu, sampai skrg dah tak makan
lagi salad2 kegemaran --- tak dpt la nk awet muda klu mcm ni :'(   )

Beri sesuatu yg segar-segar - yg baru dimasak. 
(Memang masak khas untuk diberi kepada orang)


Tapi bagaimana pula kalau memang niat orang tu ikhlas nak bagi?  Dia rasa makanan2 tu walaupun makanan semalam tapi masih elok lagi, cuma semalam nak bagi tak sempat2, (asyik sibuk berpesbuk...HAHA).  Ha macam mana tu?






P/S :     Mujurlah kami sesama jiran tetangga kat sini kalau nak berbalas makanan pun makanan2 kering je, apa taknya hidup dalam masyarakat majmuk ni kan... diorang pun tak tergamak nak bagi kami makan masakan2 diorang yg diragui kehalalannya.

4 comments:

  1. yerp..nak beri orang barang2 yang masih elok dan baik...dan pealing penting ikhlas..:)

    ReplyDelete
  2. kita suka balas2 makanan dgn jiran tetangga.. masakan panas2 terbaik dari ladang.... aiyoo tunggu bulan puasa gitu...hiiiii

    http://lautkasih.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Mamawana - bertuahnya jiran2 u.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...