Ini bukan aktiviti memasak... tapi... ce teka.. ce teka apa dia?
Hmmm salah... semua jawapan anda salah. Hadiah terpaksa ditarik balik. Sowiee.... ;)
Emm nak tanya, anak you all tentu dah pandai membaca dengan lancar kan? Macam Shashal yang agak lewat sikit dimasukkan ke tadika ni terpaksa la berusaha dengan lebih gigih untuk mengejar kengkawannya... tau je la kan, last year Shashal kan masuk tadika pun sekerat-sekerat. Dia kata kat sekolah terjatuh tangga pastu fobia terus tak nak sekolah lagi... entah iya la tu.. kekadang ni anak-anak memang suka buat alasan. Mama dulu bukan je jatuh tangga... malah..... jatuh cinta lagi.. pun masih lagi mampu bersekolah... oppss!! Tercakap plak. Pembetulan : Jatuh cinta dengan buku sebenarnya. ;P
So after setengah tahun tak sekolah, tahun ni la baru happy dan rela hati dia bersekolah. Itu pun ambik masa yg lama untuk dia sesuaikan diri di sekolah. So, ni la cara tutor tu mengajar Shashal supaya cepat menghafal spelling.
Ambik tepung, masukkan ke dalam dulang/pinggan plain.. minta dia tulis atas tepung itu tadi. Dengan cara ini kanak-kanak akan lebih cepat mengingat apa yg dilakarkannya. Shashal pun nampaknya suka dengan penggayaan pembelajaran seperti ini, kalau tak dia akan cepat mengantuk. Tambah-tambah lagi bila dah petang2 macam ni kan.
Ok la.. tu je nak cerita... sesaja je nak share benda ni dengan uoll mana tau kan ada anak-anak uoll yang masih bertatih-tatih dalam pembacaan, boleh la applykan benda ni selain flash card. Jangan risau, anak2 lelaki memang lambat sikit berbanding anak perempuan, sebab tu I tak berapa heran bila ada kengkawan yang mengeluh risau anak bujangnya belum pandai membaca walau tahun depan dah nak sekolah darjah 1... kita kena yakin je sudah. Apa yang kita fikir adalah doa, jadi fikirkan je la anak-anak kita pandai habis crita kan... ok jumpa lagiiii.....
Haaaa, bgus ni boleh ajar adik. Dia nk igt nombor pon susah --'
ReplyDeleteTp nt hbislah tepung dibuat mainnye XD Hahahaha.
ooo mcm ni eh MM, umm ok ok tq tq
ReplyDeleteNurnajwa - kakak yg prihatin.. good2!
ReplyDeleteHany - u're welcome dear... cuba tau!
lagi satu, buat lakaran huruf atau nombor kat belakang badan dia, buat dgn jari kita, pastu suh dia pegang pensel and tulis apa yg dia rasa kat belakang bdn dia tu. dengan syarat kita jgn tlg pegang tgn n pensel dia.
ReplyDeleteLinda - oo mcm tu ya? Nt nak cuba la.. ;) Thanks Linda.
ReplyDeleteSAM masa ko jatuh cinta dgn buku tu apa yg ko lakarkan dlm buku tu yer sam?....? ehem!....
ReplyDeleteBain??? Bain kwn akukah ini??? Lamanya menghilangkan diri.
ReplyDeleteyup.....pe kaba ko?... makin gedik?..aku tak menghilang, cuma ko yg tak nampak aku jer...
ReplyDeletenak tanya cara yg ko bg tau tu really works ke?... bukan apa sebab anak aku yang darjah satu tu agak kurang sikit kat jawi...membaca dia tak de masaalah tapi bila suruh sambungkan huruf dia bantai semacam je, matapelajaran imlaq dia teruk sikit
Oh aku sihat, gedix forever!! :D
ReplyDeleteTtg sama ada kaedah ni sgt menjadi atau tak tu, susah la aku nk ckp BB, bergantung kpd budaknya gak la.. cuma ini la kaedah yg tutor tu baru belajar time dia kursus, yg mana ini dipanggil sbg kaedah "manipulate" - khas utk budak2 yg susah nk menghafal. Ala kita doa2 je la mudah2an berkesan kan..