Friday, December 2, 2011

Dia berjaya sebab bisnes tu dia je yg buat....dan.. resepi homemade kaya...

Untuk resepi membuat kaya... sila scroll down...

"Aku sekarang jual kuih.... takde la untung banyak sebab aku jual 3 jenis je"
Kata adik aku dlm SMSnya pagi tadi setelah hampir sebulan kami tak berhubung.


menikmati cake di Fremantle... restoran Fish & Chip - ni pix
yg tahun lepas



Eh... ok la tu!!! (Kataku dalam hati).. belum sempat menjawab pesanan ringkasnya tu sebab sibuk menyiapkan sarapan di dapur.

Yang penting kau berniaga Dik Non... Stress kurang berbanding keja dengan orang niii, untung kecik ke besar itu bukan soalnya, yg penting kau happy dgn apa yg kau buat. Sapa-sapa yg pernah merasa keja dgn orang macam aku dulu2... tau la macam mana stressnya keja dibawah manusia, tambah pulak aku ni dilahirkan tak dilengkapi dgn skill bodek membodek.. memang failed la aku bab2 gitu.

Ok ok... lupakan kenangan lampau yg tak berapa manis sgt tu. Semua itu pengalaman yg akan mematangkan kita. Aku nak cerita pengalaman aku masa ronda2 Aussie itu ari .....apa yg aku lihat, diorang ni bijak mencari peluang. Dalam pada orang lain sibuk menternak biri-biri, si Joe cekudud sorang tu pulak dgn confidentnya buat kilang minyak zaitun yg tak pernah difikir dek orang, yg mana itulah satu2nya kilang zaitun yg ada di bandar itu.. bijak kan dia? Buat biz yg takde persaingan... So, mari kita fikirkan biz apa yg orang tak terfikir? Nanti kalau dah dpt idea bagitau aku ye... ;)

So, Dik Non (nama adik aku bukan la Dik Non.. nama dia CT Waliza).... gini la aku bagi cadangan kat ko, apa kata... sambil2 kau jual kuih kat depan rumah emak tu, kau jual la kraftangan yg tak pernah difikirkan orang... orang lain jual teddy bear, ko jual la teddy biawak ke... hahahaha.

Since ko dah meniaga jual kuih, ni aku bagi ko resepi kaya.... my readers kalau nak cuba resepi ni pun silakan la, selamat berjualan ... Ni pun I dapat dari my FB fren... aduhaii tu la... sapa kata I tak rindukan FB.. of coz la I rindu... dah banyak dah FB berjasa dgn I, dapat macam2 resepi... dpt jejak balik Datin Z, Datin Y....Dato' ABC... dan ramai lah. Tapi demi kebahagiaan diri, biarlah kuucapkan selamat tinggal buat sementara waktu... kawan2 aku kalau rindukan aku, cari je aku kat sini... takde ke mananya aku ni.




RESEPI KAYA HOMEMADE
  • 2 cawan gula pasir
    # 1/2 cawan air
    # 2 ringgit santan pekat (500gm)
    # 5 biji kuning telur
    # 2 camb. tepung kastard (bancuh dgn sedikit air)
    ...# 1 helai daun pandan
CARA
  • ‎# Campur gula dan air dlm periuk jadikan gula hangus.
    # Bila gula dah kekuningan masukkan santan pekat dah kacau sebentar hingga gula larut.
    # Biarkan sejuk betul2.
Resepi kredit kepada Ita Manaf

Kepada teman2 yg lalu lalang di kampung I di "Kashmir".... sudi-sudikan la singgah di gerai anak sedara I, di mana adik I pun meniaga di situ (di depan rumah bonda kami). Ada menjual cendol, nasi lemak dan kuih muih.

13 comments:

  1. mak ai dulu selalu buat kaya masa kecik, sapu ngan roti sedapkan MM=)

    ReplyDelete
  2. Berfikir di luar kotak, namanya

    ReplyDelete
  3. kak Mm ku sayang

    mana loksi gerai tu...
    ayu nak gak jengah..

    kak.........
    baik hati kak bagi peluang kat adik beradik2 berniaga, sekurangnya mereka pun senang sama, atas titik peluh mereka

    ReplyDelete
  4. betol MM, meniaga ni bagus tp tu lah kena meniaga benda yg org lain xde buat, tp jangan la mentang2 org lain xbuat kita buat ala kadar je kan ;)

    ReplyDelete
  5. Bila nak masuk telur ? Just wonder :)

    ReplyDelete
  6. Ya tak ya la TIFA - Ya Allah mengongnya saya ni.. almaklum, resepi ni pun dah lama simpan pastu tak pernah mencuba lg.. hehe.. anyway I dah uploadkan youtube, maybe bleh membantu.

    DR SIRNA - Sedap mkn dgn roti bakar.

    SURARA 8 - Moga CT Waliza terus berjaya.

    AYU - Jauh... kat "Kashmir".. hehe.

    HANY - Betul tu Dear..

    ReplyDelete
  7. COMEI - Hai laling!!!! Ha'a ya... lupa pulak aku nk tanya diorang tu. Nanti free2 aku tepon diorang. Thanks atas pertanyaan. ;)

    ReplyDelete
  8. Salam MM

    Wow resepi homemade kaya... mkn dgn roti bkr best ni... N3 la lg cerita jln2 mkn angin... sonok membacanya...

    ReplyDelete
  9. Hai KAK JAI - thanks sudi singgah n baca. Entry jalan2 cari makan akan bersambung... actually kita segan la nk cerita byk2.. mana tau ada yg boring kan. Tapi takpe... KAK JAI punya pasal.. nt MM sambung cerita lg ye. ;)

    ReplyDelete
  10. Kashmir tu kat mana MM..nak jugak singgah bila balek Johor ...

    hajat hati nak jugak singgah kat kedai ayu sekali...

    best tak gi aust. tu...

    ReplyDelete
  11. KAK C.O - "Kashmir" tu jauhhh sgt Kak C.O.. Tak tergamak pulak nak pelawa2 Kak C.O ke sana sbb terpencil sgt dari bandar BP tu, takut Kak C.O menyesal je. :D

    ReplyDelete
  12. Oh ya.. gi Aussie alhamdulillah.. so far so good.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...