Saturday, January 21, 2012

Mari Memasak Masakan Jawa Utk Awet Muda

 Kitorang dah siap masak ni... yey yey...
"Kitorang" tu sapa?  Aku ngan Mak Mentua aku ler...

Jika ada yg perasan, tetiba je I guna "aku.. aku" dlm entry2 
kebelakangan ini..Ya ler.. dah kat kampung.. kena la buat cara kampung..
mana bleh ber"you ai... ai you"... nanti orang ingat 
kita omputeh plak..  dah la muka aku ni ala2 PAN *******... ahaks..
ada yg termuntah plak.. sian.... maksud aku ala2 Pan Jawa...  


Ha'a... tetiba arini terserlah plak kejawaan aku..
Tak pernah2 aku masak menu jawa... TERmasak plak tetiba di pagi kala..
Dah la ni first time aku masak
TEMPE BESENGIK ni... pastu ada ati plak
nak share resepi ngan you all.. tak patut kan..
Tapi awas : Pada yg tak biasa mkn menu ni.. tak
usah la mencuba... sbb tak semua org suka
mkn tempe2 ni... lain la klu strawberry coklat kan.. :P




MIL aku pepagi buta dah keluarkan 2 keping tempe
busuk dari peti ais (jgn kata aku berlagak kata 
tempe tu busuk).. mmg tempe tu kitaorang akan
panggil "tempe busuk" bila dah lembik2..

So... aku pun apa lagi.. terus teringat masak 
tempe besengik yg emak aku pernah masak kecik2 dulu..
Dgn memory otak aku  yg dah nak luput ni.. aku pun belasah je lah
 walau ingat2 lupa..
malas plak aku nak cari resepi kat tenet.. tapi bila
dah siap.. menjadik jugak rupanya.. yahoo!!!  5 STAR!!
Sebijik la jugak cam org2 tua zmn dulu masak.   (Gila.. masuk 
bakul angkat sendiri...Hahaha.).



RESEPI TEMPE BESENGIK SYOK SENDIRI

Tempe busuk 2 keping besar - dipotong dadu.. 
(potong kecik2 lebih kurang dua ibu jari aku)

Tumbuk ketumbar jintan, bwng merah 3, bwng putih 1, kunyit..serai diketuk..
bwng besar separuh (tumbuk lumat kesemuanya) + ikan bilis


Bwng besar dimayang - ditumis bersama serai hingga garing dlm kuali
Masukkan semua bahan tumbuk.   Biar kekuningan.
Masukkan santan cair... biar byk sikit sbb nt dia akan mengering
Then masukkan tempe... biar agak lama...(memang lama tau!)
Kalau tak nanti tempe akan kohong tak sedap).
Jgn lupa bubuh garam.. agak2 tak sedap.. bubuh je la perasa.. kekeke..
Then bila dah mula mengering.. dan tempe dah betul2 empuk
masukkan santan pekat.. kacau selalu hingga masak.

Ok la tu je resepi utk kali ni..

Arini tak de yg balik rumah MIL aku ni kecuali aku.. maka
menu kami pun biasa2 je...


Ubi ni macam tak berapa lembut..


ni kami panggil sbg "sambal siut"



Anak aku tetiba suakan aku surat khabar Sinar.. suruh baca mukasurat 4 - "dengkuran suara dari langit".. ok la.. aku nak baca apa yg misterinya tajuk  tu sampai Mamanya nak ngeblog pun tak de ketenangan jiwa.. dipaksa2nya baca.

No comments:

Post a Comment

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...