Tuesday, June 12, 2012

Tiada kemanisan.. tanpa kepahitan...

(Terkecuali mereka yg TERkawin billionaire atau anak billionare atau anak raja) - Mana ada orang yg kawin-kawin terus kaya raya, ada villa, lengkap maid 5 orang.  Pasti jerih payah awal perkahwinan tetap ada kan?.  Pasti pernah jugak merasa naik kereta paling buruk dlm dunia, yg tetiba mati di tgh highway, pasti pernah juga mengira-ngira hari bila la nak pindah rumah sendiri setelah bertahun tinggal menyewa di rumah yg penuh lipan bara, khazanah2 alam.. atau menumpang rumah mentua. Pasti sedikit sebanyak pernah dirasa.. kecuali anda sendiri memang anak orang kaya atau anda memang orang kaya.

Sungguhpun  dlm kekurangan demi kekurangan begitu, anda tetap juga menjalani hidup berumahtangga dengan bahagia kan?.   Dan lebih berbahagia lagi bila proses perubahan dari susah kepada senang itu sama2 pernah dirasai dan dilalui berdua.  Pasti saat2  awan kelabu berlalu pergi, kau adalah insan yg paling bersyukur sekali... (dan suamimu sgt terharu dgn pengorbananmu yg tulus itu).

Jadi, jika tika dan saat ini awan kelabu itu mengekori hidup kalian berdua, jgn cepat mengalah dan mengucapkan selamat tinggal...(kecuali kau sudah bertanya pada Allah tentang itu/solat isytiharah).  Pertingkatkan kesabaran... sampai waktu tentu ia (awan2 jahat itu) akan pergi dengan sendirinya... setelah penat mengekori ruang hidupmu..


** Ujian Allah beri kepada kita untuk mendidik kita, memang ia pahit pada hati kita tapi ubat**






"Kebahagiaan rumahtangga tidak bergantung pada wang ringgit, tapi dari kasih sayang yg jujur" - kata pengkomen2 tegar di sebuah forum bila melihat gambar ini..   Anda setuju?   Kredit pix kpd forum rumahtangga.

22 comments:

  1. saya setuju.. bila telah merasai kepahitan..barulah terasa kemanisan.. dan kemanisan itu adalah anugerah yang perlu utk kita mensyukurinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila kita mensyukurinya, moga Allah akan tambah lagi kemanisan itu.. kan Cik Sweety kan? ;)

      Delete
  2. sy syg bakal suami sy nant..huhuhhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halimatun - Kak Mirror doakan moga berbahagia... ;)

      Delete
  3. sangat terharu.... mmg pun, i setuju dgn u. waktu awal2 ni lah banyak dugaan yg datang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang perlu lebih bertoleransi saat2 permulaan perkahwinan..

      Delete
  4. win rasa semua pasangan rmh tangga yg bahagia sgt setuju dgn kata2 pengkomen & post miss mirror ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WIN - I pun bercakap berdasar pengalaman sendiri..

      Delete
  5. setujuuuuu...terharu tgk gambar tu

    ReplyDelete
  6. Yang pahit cuma kalau dimadu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. Satu hal gak tu.. Jgn bila dah senang tetiba si somi beralih arah.. Memang kes tak menghargai pengorbanan isteri la tu.

      Delete
  7. terharunya tengok pasangan ni,

    betul lah kan, harta bukan segala, biar tak berpangkat, janji hidup bahgia, itu terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak sungguh redho je kan wife lelaki tu dgn kekurangan suami..

      Delete
  8. susah jugak nak jawab..sebab zaman sekarang harga barang memang mahal..tapi kalau isteri redha dengan keadaan tu..dan suami pun da berusaha bersungguh sungguh..mungkin dah ketentuan allah..kena belajar redha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma yg pentingnya.. bila dah termetrai sesuatu perkahwinan, suami ada kesungguhan utk merubah nasib keluarga dan tidak la pasrah pada kekurangan itu tanpa sebarang usaha.

      Delete
  9. Awak .. awakkk Cik Yong agreed your post..

    ReplyDelete
  10. gambar tu sememangnya penuh dengan value. mereka ada 'segalanya' dalam serba kekurangan. tsk tsk
    memang begitu lah lumrahnya MM. hidup berumahtangga penuh dengan dugaan dan ujian, hanya yang sudah merasa mengetahuinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya!
      Semua itu sbg satu cara mengumpul pahala jika kita tahu utk bersabar.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...