Monday, January 14, 2013

Tip Membodek Ibu Mertua?

Tip menambat hati mertua?




click to enlarge

"Ibuk2 semua.....Mbakyu2 di atas meminta solusi gimana cara supaya ibu mertua baik sama menantu.     Gi mana dong?."

Wah!.  Tetiba terasa bagai di Jogja pula ya Mbak...  (sekadar satu contoh masalah yg diprint scrin dari wall FB).

Di mana2 pun.... tak kira di Malaysia atau di tempat lain... masalah mertua vs menantu ni memang ada. Even pada drama2 korea.  Itu belum lagi besan vs besan.  Wah!. Ngeri dengar.  Kebetulan masalah ni lebih kurang sama dengan kes seseorang yg mengadu pada Kak Mirror minggu lepas...

Hmm....Tak tau la apa yg Kak Mirror nak cadangkan... hanya satu tip je kot yg mampu Kak Mirror usulkan sekarang iaitu .... SABAR, SABAR, SABAR....SOLAT.  


KENANGI SAAT TERINDAH...


Sebagai menantu, memang patut sentiasa mengenang semula saat2  manis ketika jari manis disarungkan cincin oleh beliau (ibu mertua).   KESUDIAN dan JASA-JASA beliau meminang itu la yg perlu kita kenang sampai bila2, mengatasi segala yg negatif2....  (lain la kalau ko kawin lari ke hapa kan, mereka dah sudi meminang tu dah tanda restu dan berkenan kat kita  ler tuh... kalau tak berkenan mesti tak dipinang kan?).   

Pihak si suami pun kena macam tu, sentiasa kenang balik saat2 kesudian pihak keluarga isteri menerima pinangan anda, terima anda seadanya di saat2 anda tak punya apa.   Memilih anda dalam sejuta yg beratur di luar pintu... kih kih kih.  (you all ler.. bukan Kak Mirror).   Itu la tip supaya anda sentiasa berada pada paksinya, jadi bila timbul masalah2 mendatang yg lain... hanya perlu memujuk hati sendiri.  Bukankah memujuk hati sendiri lebih mudah dari memujuk orang lain?.   Jadi tak perlu pening2 nak cari tip, cara2 nak membodek dsbnya...pujuk je hati anda sendiri untuk  jadi lebih positif menghadapi apa jua onak dan duri.  Bila diri sendiri dah positif, menarik lagi gelombang2 positif orang lain pada kita.   

p/s  :   Apa kata anda belikan beliau jubah cantik2 ni... :D


Related post :   Cara Memujuk Kegudahan Hati









 




4 comments:

  1. Mertua yang baik dan sporting ni bukan semua org dapat, kita menantu pun kena usaha yg terbaik dan banyakkan berdoa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Doktor, doa adalah sesuatu yg paling penting.

      Delete
  2. Alhamdulillah..setakat ni mak mertua sya sgt baik dan penyanyang kpd semua anak menantunya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Dari penceritaan you kat blog pun dpt dibaca situasi itu. Siap buat pokok2 manik hasil ilmu yg diturunkan ibu mentua lagi..hehe..

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...