Tuesday, March 12, 2013

Berapa ramai kaum bapa yg suka didampingi oleh anak?

"Kanak2 yg sering berdamping rapat dgn bapa mereka didapati lebih berdaya saing dlm byk hal. Lebih berkeyakinan diri, sayangkan diri sendiri, mudah menyesuaikan diri di sekolah, kemahiran interpersonal yg baik."  

Hmmm.... Mungkin ada benarnya...   Terpaksa la dipersetujui 89% sbb I pun kategori yg lebih rapat dgn arwah bapa berbanding ibu... biasa la anak pompuan selalunya mcm tu kan?.





Kalau ikut naluri keibuan I ni... memang I tak izinkan pun bebudak bertiga tu naik basikal kat luar pagar, tidur bilik sensorang dsbnya... memang tak tergamak!.   Pada I baik main je la dlm laman rumah atau duduk je  diam2, janji selamat.  Tapi kalau mamanya terleka2 dan secara tak langsung mereka dibiar bermain2 dgn ayah mereka.... Ya Allah! Segala macam benda yg mereka ingin cuba..  IRP pulak mmg tak menghalang atas alasan, anak2 dah besar dan  perlu jadi berani.   Mungkin itu kot antara satu kebenaran yg tidak boleh dinafikan bahawasanya bila anak2 rapat dgn bapa, mereka jadi lebih berani.  Hmm ok la tu..Hopefully meliputi juga sifat2 positif yg telah disebutkan di atas.  


TAPI AWAS! Apa pun alasannya.... ibu bapa perlu pantau setiap aktiviti anak.. skrg ni selalu sgt dikejutkan dgn berita2  kehilangan budak.  Terpaksa la kita jadi Pak Pacak mengawasi mereka.. takpe la.. as long kita tak menyesal.


Baca pulak apa komen sahabat2 I utk topik di atas dan ini antaranya....

1)"tapi hakikatnya berapa ramai bapak-bapak yang suka di dampingi oleh anak2....bini nak damping pun dia dah rimas ( utk yg umur dah masuk 40 an...)"

2) "i bet u.... kids klu dgn bapa dia especially 40's above... x sampai stengah jam... bdk2 dah melalak"



Gitu plak ye..... IRP pulak memang suka melayan bebudak.  (Suamiku, harus kau belanja aku sebab telah memujimu).


APA PULA KATA ANDA?.


18 comments:

  1. Kakak pasangan yg suka budak tapi sayangnya Allah kurniakan kami 3 anak saja walau kami sebenarnya kalau boleh nak anak ramai-ramai. Syukur...
    Anak-anak kakak sangat mesra dgn kakak dan papa mereka. Anak kakak pula sudah besar - 17 /14 dan 10 tahun sebab itulah kami seperti kawan walau ada gap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3, ok la tu Kak... Nak ramai lagi?.
      Takpe nanti keluar cucu plak.. setiap satu anak 10 org, dpt 30 cucu... mesti meriah bila akak tua nanti... kan Kak.... hehe..

      Delete
  2. kadang2 ada bapa2 yang terlebih sabar dari ibu2..ibu2 ni selalunya emosional sket...
    bapa2 lebih tenang dan cool...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn Linda..
      dan sifat cool yg ditunjukkan oleh bapa2 spt itu pun salah satu faktor anak2 membesar dgn sifat2 yg lebih positif..

      Delete
  3. dkna pon lebih rapat dengan arwah ayah

    ReplyDelete
  4. Omak kekdg temperature up down
    ada masa ketengah laut pulak
    tu yg kekdg ayah tetap cool

    ps: anak cik yong memang 'ngempeng' ngan bapak dia ..
    mama dia wahoooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Yong - Anak Sam pun suka "ngempeng" ngan abah dia...

      Delete
  5. haha...time nak chuchu je mintak kat mama...kalau tak semua ayah..ayah la yg paling baik..ayah wira...ayah hensem...ayah cantik..ayah boboiboi..ayah uktraman mebius...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.... pandai dia ambik ati ayah dia.. good boy!

      Delete
  6. as salam kak sam ,..

    kita pulak sering damping mama kita,..sebab banyak benda dia uruskan dan boleh dikatakan dia wanita yang tabah,...dia kira idol kita,..tapi papa masa tak kenal dunia jee sering berdamping bila dah kenal hakikat dunia ini dan keadaan sekeliling,..kita sendiri menjauh dari dia,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Eila...

      Oh Eila anak manja Mama la ni.. hehe..
      Menjauhi papa?. Emmm... takpe la, at least doa sentiasa dipanjatkan
      utk ayah kita even berjauhan sekalipun kan.

      Delete
  7. As salam Sam,

    I lebih rapat dgn arwah abah & anak paling manja abah! hehehe... Biasanya anak perempuan rapat dgn ayah, anak lelaki lebih rapat dgn emak... kan? Bergantung pd org kot... sendri tnya sendri jawab! hahaha... :D

    My Iman, rapat dgn babah dia bila nak main game, main bola, senang ckp teman bermain tp nak apa2 semua dgn ummi... babah garang sikit dgn die...hehehe... kawan gaduh jgk! ;p ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Marya...

      *Bestnya jd anak manja Abah!!!.

      *Mesti dah byk skill Iman dpt dari babah dia sbb byk aktiviti dilakukan bersama..

      Delete
  8. Saya mmg x rapat dgn arwah ayah...tapi saya tetap sayangkan dia...

    Anak2 suka main dgn babanya dan rapat dgnnya walaupun dia garang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. ~ Baba bebudak tu garang.... Mama dia garang tak?. :D

      Delete
  9. Intan dengan arwah bapa kandung memang x rapat langsung sebab memang x duduk dngn arwah..rapat dengan arwah bapa saudara sebab dr kecil dia bela intan ..dan memang dah anggap mcm ayah kandung dah..bila arwah x ada..rasa kehilangan sangat..intan mmg rapat dengan dia..sebab tu kot intan banyak belajar berdikari...ehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intan - Thanks atas perkongsian kisah.
      Moga tabah menghadapi sebuah kehilangan. Mujur Allah dah berikan pengganti = cik abang sayang a.k.a suami.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...