Wednesday, March 13, 2013

Makanan Seimbang Untuk Kecantikan Kulit Yang Mulus

"Here's a tip for achieving a balanced diet to help your skin - choose dishes with a variety of colours as this means they have a variety of antioxidants. A good-looking diet can be good for you! "- SKII



Variety of colours??.   Rainbow cake inikah jawapannya?.  :D
(pix ihsan google)


Tak... tak, bukan itu.

Mari kita senaraikan makanan2 mengikut warna..
(sekadar mengambil beberapa contoh)





BIRU/UNGGU


Blueberries, blackberries, prunes, plums, pomegranates




HIJAU


Broccoli, cabbage, bok choy, Brussels sprouts




KUNING


Avocado, kiwifruit, spinach and other leafy greens, pistachios




MERAH


Tomatoes and tomato products, watermelon, pink grapefruit, guava, cranberries




Nah!.  Makan la korang tembikai ni..... I tak nak!

OREN


Carrots, mangos, cantaloupe, winter squash, sweet potatoes, pumpkins, apricots


pix credit to : rawforbeauty.com


So, berapa warna ada  dlm hidangan anda hari ni?
Kami?.  1 warna je..... coklat, coklat, coklat....
(sebab masak ayam bariyani yg berwarna COKLAT, 
makan kolagen yg warna hijau2 keCOKLAT2an,  makan donat  semalam yg perisa COKLAT,...  pendek kata semuanya coklat belaka, pinggan je yg kaler putih...  Nak tukar la pada dishes yg warna-warni plak pasni..  Jom!!).



8 comments:

  1. Terkezut mak nengok timun cina tu!!
    Dari jadi haus tgk terus tak sampai hati nak motong
    So creative

    ReplyDelete
  2. tak pandai nak makan banyak2 lauk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nafisa - Buat je salad yg berwarna-warni...

      Delete
  3. good info dear..tq

    Dah tua2 ni ummi pun nak kena jaga makan, tapi kek tetap peberet juga, hehe..

    ReplyDelete
  4. kak mirror sure kulit cantik ni..hehe

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...