Sunday, July 21, 2013

Bukak Tingkap - menyelamatkan nyawa

Assalamualaikum w.b.t and hai..


Hai hai... hello, sila temani aku!   Tgh kat dapur sensorang ni.   Hari ni aku malas nak gi bazaar, biar IRP dan anak bujangnya menyusuri selautan manusia itu.  Qistina pula tgh melengkar2 depan TV. 


BUKAK TINGKAP!

Rentetan kes budak meninggal dlm keta yg hangat diperkatakan mutakhir ini, membuat aku berkali2 jadi mak nenek berpesan2 pada suamiku....kalau bawak anak jenjalan sila pastikan jgn ditinggal dlm keta.   Berkali jugak aku pesan pada anak2, kalau tertinggal dlm keta... sila gunakan kebijaksanaan untuk bukak tingkap (pasal tak bukak tingkap tu la, terhidunya gas beracun yg mengakibatkan kematian mengejut)... atau calling2  la Mama, Abah dgn kadar segera... apa guna dibekalkan hp klu tak reti calling2.   Tapi nauzubillah, biarlah jgn berlaku pada kita.   Aku cakap ni secara general, bukan fokus pada satu2 kes je...sebab benda ni dah berulangkali berlaku... malah bukan je berlaku pada budak, orang2 yg tertido dlm keta pun ramai yg meninggal akibat terhidu gas beracun.






Masak lemak cili berapi..





Ayam masak halia caraku...

Ayam potong kecil2 - gaul kunyit, goreng hingga kekuningan.
Racik halia, bwng putih, bwng merah - tumiskan.
Tuang 2 sudu sos tiram..
Masukkan lada benggala yg dipotong comel..
Taburkan secubit stok ayam dan sedikit black pepper
Gaul2kan... siap..






Hasil tani belakang rumah.




Sambal belacan dlm pembikinan..


Itu je menu berbuka kami arini...  yg lain2 masih kat Bazaar lagi.

10 comments:

  1. sedapnya sambal bel...sesuai benor

    ReplyDelete
  2. haihhh..sedapnya sambal belacan, kena pulak dengan ayam masak lemak cili padi tuu..nyum2..nyum..

    kebelakangan ni, rasa takut nak baca paper atau tengok berita, macam2 berita pasal budak2 dan yang cikgu2 kena tembak pun adaaa...mintak kita semua dijauhi dari musibah2 macam tu..aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian mereka tu kan Linda, I pun takut nak baca.

      Delete
  3. Ai sedapnya menu...

    Kita saling mengingati semoga hal ni takkan berulang lagi... Mmg sedih kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, sgt menyedihkan Aisy, berat mata memandang, berat lg bahu yg memikul, segala yg berlaku jadi pengajaran pada kita semua.

      Delete
  4. sedapnya...sy pun selalu cakap kt en somi kalau bawak anak jejalan..if nk g kuarkan duit kejap kt bnk pun mesti bawak...elok la elakkan dr menjadi cuai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adda - Memang, bawak je la ke mana pegi ibarat kita bawak handbag kita. Hehe.

      Delete
  5. akak takut nak komen bab2 ni, sensitif rasanya.. moga keluarga kita tidak tercalit dengan musibah sebegini, aamiin..

    dapat bayangkan kesedihan famili dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la tu, dibimbangi menyinggung mana2 pihak.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...