Wednesday, August 7, 2013

Menyiapakan juadah raya di rumah mertua sampai mengalirkan air mata

Assalamualaikum and morning!!.



Inshaa Allah, maghrib ni adalah iftar terakhir untuk ramadhan pada tahun ini.     Tahniah buat anakanda2 Mama yg bakal berjaya puasa penuh, insha Allah.


Pasti memasing tgh sibuk menyiapkan juadah raya kan?.
Kitorang pun tgh busy menyiapkan rendang dan ketupat ni...... sampai berlinangan air mata.... sob sob sob..


*jgn la suspen pulak, berlinangan air mata bukan bererti menangis, kitorang  ni (aku ngan Ain) sebenarnya elergi bawang).   Dlm elegik2, siap gak mengupas sebakul sambil berspek itam.   Kelazzz kau Sam!


Sambil2 tu diperdengarkan dgn alunan lagu yg menyentuh kalbu ni.... lagu ni lagu kegemaran MIL ngan somi aku..   Aku pun dah tersuka tak pepasal.




Aku yg dulu bukanlah yg skrg
dulu ditendang skrg ku disayang
dulu2 dulu ku menderita
skrg aku bahagia

Cita-citaku menjadi orang kaya
Dulu ku susah skrg alhamdulillah
Bersyukurlah pada yg Maha Kuasa
Memberi jalan untukku semua



Hidupku dulunya seorang pengemis
pulang mlm  selalu bawa wang rencehan
mengejar cita2 paling mulia
Membantu keluarga di rumah

Sekolahku dulu ku tak punya biaya
terpaksa ku harus mencari nafkah
tetapi aku tak berputus asa
pasti Yg Kuasa memberi jalannya



Hidupku dulunya seorang pengemis
pulang mlm  selalu bawa wang rencehan
mengejar cita2 paling mulia
bersyukur masuk dapur rakaman (2 x)



Sekolahku dulu ku tak punya biaya
terpaksa ku harus mencari nafkah
paling bisa bantu dgn penuh cinta
cinta  yg penuh warna





Sbg kenangan, inilah persiapaan2 yg kami dah buat tu...
Penat wey melapah paru tu...... tapi itulah menu favourite air tangan MIL aku, rendang paru... petua paling penting pisau kena tajam berkilat!.  Barulah keja2 akan jadi mudah.
Kalau tak, penat terseliuh jari jemari kau.... sapa2 yg baru buat manicure  (mcm kawan aku si S tu), memang tak sesuay!.   

Dlm hal ni,  Rozita Che Wan jadi pemangkin untuk aku semangat menyudahkan semua keja2 ni.. terbayang2 aku muka  Che Ta yg lawo, secantik2 dia... masuk gak ke top 5 Masterchef kan?.    Jadi, mengapa aku tidak?!!!!!!!!!!!!.


Yesss.............. akhirnya berjaya gak menyudahkan setimbun daging dan paru dgn kadar pantas.  Tahniah utk aku!!.   Pasni boleh ngeblog besar2an sbb tugasan aku  dah beres.




kari ayam MIL dah siapkan sebelum aku bangun lagi...
sambal satay pun dah siap sebelum aku bangun...
(MIL aku masak mlm tadi.... sebab tu aku blom bangun lagi... hey, don't misunderstand ye).


ada yg potong merentang urat ada yg tak....... hantam saja la labu, janji siap!











kuih muih je blom dihidangkan atas meja...



Ok la, itu je nak update...
mlm ni bercita2 nak tido awal, supaya dpt bangun awal
dan esok RAYA!!!!!!!!!!!!!!!!!.  Yey!!!  (eh mengalah bebudak plak aku ni).

2 comments:

  1. Ohhhh...tahun ni turn raya rumah MIL ye MM. Mama tahun ni turn raya kat kg sendiri....walaweiiiiii....seronok. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm...... sebenarnya kitorang takde sistem giliran sbb rumah dekat2 je, mlm kat rumah MIL... siang2 dah tercongok kat rumah emak sendiri.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...