Sunday, October 6, 2013

Apakah yang telah anda sumbangkan pada penduduk dunia pada hari ini??

Wahai  Sam......

Apakah yg telah kau sumbangkan pada penduduk dunia pada hari ini??.   Menyumbang duit berjuta??.   Siram pokok bunga jiran sebelah?.  

Ilek??.


Amatlah rugi jika kau biarkan masa berlalu tanpa memberi sebarang  bentuk sumbangan di pentas persinggahan ini  wahai Sam.   Sumbanglah walau sekadar sebuah senyuman...  (Ceh2... bunyi dah macam Ustazah je kan?. ) 


Nak senyum sampai nampak gigi pun korang tak nampak.  Tak dop apo ai nak sumbangkan la puan2... melainkan resepi yg tak berapa glamer ini, orang lain buat lagi sedap.    Baru itu ari cakap dgn si Zalin ai jarang masak daging black pepper sbb "takut" anak2 tak makan, tetiba itu ari TERmasak pulak tetiba dan somi ai puji sedap, sbb sedap itu yg ai kongsikan kat sini... (walau resepi korang lagi mantop!).

Resepi ni amat sesuai utk orang yg malas masak!.




Kambing potong kiub  (pada yg tak suka kambing boleh la ganti
dgn lembu).
bwng besar
bwng merah
bwng putih
halia sikit
black pepper -  ai bubuh sikit je sbb takut pedar dan pedas
chicken stok - sikiiittt je.
sos tiram
tepung jagung utk memekatkan kuah

*takyah bubuh garam.

Cara :

Mcm biasa - tumbuk semua bhn2, tumiskan hingga garing.
Masukkan kambing, baru taburkan dgn serbuk lada hitam.  Tambahkan air bila mengering, tambahkan tepung jagung. Last sekali masukkan kentang yg telah digoreng dgn tepung.







6 comments:

  1. Seminggu dua tiga kali aku tolong pungut sampah-sampah jiran aku yg terburai drp plastik....nak buat macamana,mata aku dah sakit,nak tunggu mereka kemaskan sendiri,alamatlah memang tak akan buat. Itulah sumbangan aku kepada penduduk bumi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah!. Rajinnya.
      Klu kat Taman perumahan aku ni... keterburaian sampah sarap disebabkan anjing atau kucing2 liar. Itulah pentingnya penggunaan tong sampah bertutup supaya tak terburai.

      Delete
    2. As salam sam,

      Rasa nak berjiranlah dgn cikgu Mat Som ni... Rajin betul! Banyak pahala tau...

      Masak daging black pepper mmg sodap, senang & bak kata org cina... sap sap soi! hehehe :D

      Delete
    3. Waalaikumusalam Marya....

      Jom Marya kita pindah sebelah rumah Cikgu Mat Som..... hehe..

      Sedap dimakan ketika cuaca sejuk.

      Delete
  2. Sumbangan saya agaknya sebab ajar budak2 nilai moral....harapnya ada yg amalkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisy - Peranan guru mmg penting utk menyedarkan remaja2 skrg.. Ya Allah, terkejut I tengok apa yg berlaku mutakhir ini, mohon dijauhkan la anak2 kita dari terjebak benda2 tak bermoral spt itu Aisy!!.

      Tak senonoh betul, hampir nak tergugur jantung Makcik smlm tengok remaja2 skrg ni berani upload gambar2 x bermaruah kat FB.. 18sx.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...