Wednesday, February 19, 2014

Mengutip hasil tani 2014

Rindunya dgn suasana kehijauan.. ala2 kg!!.
Rumput carpet pun tak mampu mengembalikan nostalgiaku pada desa tercinta. Semalam cakap ngan my MIL....  

"Jom Mak kita tanam pokok kopi kat laman". (entah apa2 idea aku ni kan).

"Alah... nt byk kerengge..".  Haha... gulp!!.  Terbantut niatku.


Tapi.. nasib baik la ada secoet pokok kelapa dan pisang belakang rumah dan semalam MIL mintak Pakcik tukang kebun tu sabitkan... dan inilah hasilnya.





Pisang lilin tu mmg my favourite.. tapi buah dia ni masih "terlalu dara" belum dewasa sgt.. tapi bahana pokok tu dah berjuntai ke rumah jiran belakang, MIL suruh cantas je semua.. dgn pokok2 dia sekali.


This is what we call "THE GUN" ye puan2 (sila rujuk kamus jawa)...  Jemput minum!!!.



Ni tadi masa keluar exersize, kita brunch asam pedas.  Menyebut pasal asam pedas teringat daun kesum IRP tanam yg mula2nya tumbuh subur dan gemuk2 dah mati... huaa...sedihnyaa.. puncanya itu ari aku alihkan dia dari corridor ke depan rumah.. alih2 dia kering tak semena2. Rupa2nya daun kesum ni jenis "puteri lilin" mcm aku le kot... kena matahari sikit terus geseng.



14 comments:

  1. Seronok bercucuk tanam dan dapat merasa hasilnya ya... pisang tu jelesnya. Saya mmg jenis tak leh telan pisang lembik. Kalau masak di kebun dan terus makan, tu saya boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la I pun Aisy... bukan pemakan pisang lembik, tp pisang goreng mmg my favorite.

      Delete
  2. Samala kita MM, puteri lilin..takut beno kena cahaya matahari..he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ZZ - haha... lagipun lapisan ozon pun dah makin menipis la ZZ... bukan mcm dulu2.

      Delete
  3. kelapak muda..sedapnya kak..freshhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada selonggok lg kelapa ni Mila, kalau nak... hehe..

      Delete
  4. air kelapa tu feveret akak, dpt yg segar2 sedapnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu ler... Umi tak nak berjiran ngan I, kalau tak skrg jugak I hantar rumah you. :)

      Delete
  5. suka asam pedas..suka juga ayak nyiur..

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Alhamdulillah Linda... :). rezeki "petani". :D

      Delete
  7. Malang sekali ketika aku berkunjung ke mahligai MM ini
    Aku dilarang mengambil gambar apa-apa objek di sini
    Melainkan hidangan tomyam yang panas dan enak itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... ni aku dah tolong snapkan.
      T.kasih atas kunjungan tempohari and bawak Mak ngan K.Long sekali.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...