Friday, March 21, 2014

Jaga Anak Lelaki Seorang Lebih Dasyat Dari Jaga Tirek Sekandang?

Exited membaca kisah2 kejayaan SPM anak teman2 dan sedara mara hari ni. Tahniah ye semua.. especially utk ibu masing2.   Tanpa ibu, siapalah anda.   Doa ibu mmg tiada hijab.  



Terlanjur bercerita kisah ibu dan anak, nak kongsi jugak pengalaman kawan yg "sengsara" ada anak yg tak nak mendengar kata ibu... (nak sebut derhaka tak tergamak la pulak kann...).    



gambar hiasan semata



Kesian pulak mendengar keluhan beliau...  kami yg dgr ni pun sama2 sedih ler, ye ler sbb dia kan kwn kitorang dan kita pun sama2 ada anak lelaki!.   

Dlm ati aku.... "Ya Allah gitu ke cabarannya bila ada anak bujang??.  Aikkk seram aku!.  Nauzubillahiminzalik, Shashal kau jadilah anak yg soleh bila  besar nt Nak ye, JANGAN HISAP DADAH".   (tapi kes kawan aku ni bukan ler sampai anak dia hisap dadah dia cuma jenis ponteng2 kuliah, mak ckp melawan.. gitu je).

                 
Haha.. mmg hari2 perkataan DADAH tu la yg aku sebut kat dia biar dia tau betapa bahayanya najis itu.. Aku jadi marah sgt dgn dadah ni bermula kisah remaja meninggal kat konsert itu ari... sejak tu la aku asyik  pesan je kat Shashal... "Besar nt...jgn MAKAN DADAH" (aku sebut "makan" sbb aku rasa itu je yg lebih difahami oleh sorang kanak2 usia 9thn). Dia angguk2 tanda faham sbb kat sekolah pun ada kempen anti dadah.  Aku percaya sbb ada pamplet yg dia bwk balik tu ari.  Alhamdulillah. 




Ok, berbalik pada cara2 menangani anak2 yg liar dan bermasalah,  aku kongsikan kat sini pendapat sorang ahkak ni..   Thanks sahabatku, jawapan anda sungguh bernas, sbb tu ler Sam kongsikan kat sini.. mudah2an jadi pedoman berharga buat sahabat kita itu dan juga  kpd  readers2 yg lain.

"Dulu... kwn akak pun ada anak yg mcm tu, berjudi, mencuri... bla bla bla...ponteng sekolah, bla3,  tak dgr kata... bla bla bla, mmg dah teruk la org kata".  


"Tapi satu hari tu akak dtg lagi jumpa dia sekali lagi, tengok budak tu dah jadi baik... Akak pun terperanjat la.."

"Dia ni org susah, tak mampu nak mintak2 air ke apa.. so, satu ari tu jumpa Ustaz.. Ustaz tu ajar seikhlas hati dan penuh keyakinan pd Allah, bacakan AlFatihah... tiup ke arah dia setiap kali berdepan dgn dia".

"Niatkan dlm ati seikhlasnya agar dilembutkan hati, biar dia ingat Allah dan simpati pada ibunya.  Kakak tu buat tanpa putus asa sampaiiiiiii...... anak dia pun terperasan..  "Mak ada manderem kita ke?"  Tanyanya.

"Eh tak lah".  kata kakak tu.   Of coz ler mmg tak.. sbb bacakan Alfatihah je kan..


Kakak tu pun buat dan buat, sammmmpai jenuh... dan akhirnya budak yg mulanya mcm nak jadi derhaka tu jadi anak yg paling soleh dan mendengar kata.  


So, puan2.. baca dgn yakin!.  Itu kunci utamanya.  Selamat mencuba.



Ok lah nak tido... esok pagi nak buat nasi goreng udang kering..


Resepi dari Kak Ogy..

"bawang merah, bawang putih, (udang kering direndam), cili kering, belacan, semua bahan2 ni ditumis. Masukkan perisa, garam, kicap masin tumis lg sampai naik bau masukkAn udang basah, sotong. Dah masak masukkan nasi gaul serata dan masukkan sayur. Terpulang nk sayur apa dan tabur dgn daun bawang. Da siap makan la.. selamat mencuba."   Thanks Kak Ogy Ahmad Daud!.






8 comments:

  1. betullah doa ibu mmg tiada hijab..cuma kita ni jgn sesekali sumpah seranah pd anak..
    normallah marah..bohonglh klu tak marah,tak bising dgn anak..

    klu anak2 baik sgt,risau juga kena ada pro n kontranya..

    anak buahnya berapa spm ye...cikgu mat som..

    ReplyDelete
    Replies
    1. *Betul tu K.Nor...

      *Alhamdulillah... 10A Kak.

      Delete
  2. Tiap2 hari saya berdoa anak2 saya mendengar kata..almaklum saya ni mudah penyedih...moga Allah sentiasa melindungi anak2 kita kan MM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ZZ - Agaknya anak2 U bila tengok muka U yg lemah lembut n mudah penyedih tu... diorang nak buat hal pun tak jadik ZZ.. :D

      Delete
  3. Salam Sam...maaf lambat membalas kunjungan yer..Risau gak ni sbb akak pon ada anak llaki sorang.Semoga jadi anak yg soleh...Aaminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Azatie...
      Sama2 kita doakan anak bujang kita jadi anak yg soleh. Inshaallah.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...