Monday, March 3, 2014

Nutella Cupcake Dan Kempen Minum Sempena Kemarau

Minum petang bersama Nutella Cupcake....
resepi Kelly Walther (thanks Sis)..





1 cup nutella
8 tbs tepung naik sendiri
2 biji telur
Campurkan kesemuanya mengikut kebiasaan anda
membuat kek.  Pastu bakar!.

Saki baki nutella ai jadikan topping.


Nota : 


*sukatan atas tu kena jitu ye.. kalau tepung terlebih nt jadi cookies ala2 chipsmore plak.. (pun sedap jugak tapi lari tajuk ler).

*Suka ati la kalau korang nak jadikan cupcake ke atau buat leper2 mcm macaroon bubuh atas kertas minyak  pun boleh (tadi ai buat 2 versi).   Bila dah siap bakar.. cantumkan keduanya dgn saki baki nutella.



RESEPI NUTTELA HOMEMADE - Credit kpd LIYANA ALAYDRUS

Bahan-bahan

400gm cooking chocolate

200gm coklat susu
1 cawan kacang shandong dikisar halus (sebenarnya guna hazelnut)
250ml susu penuh krim
50gm butter (boleh kurangkan lagi kalau tak nak berlemak sgt)

Panaskan susu hingga simmer. Masukkan coklat, butter dan kacau hingga larut. Akhir sekali masukkan kacang yg telah dikisar . Kacau lagi hingga sebati dan pekat. Sentiasa kacau untuk mengelak coklat jd hangit dan berketul.
* kacau menggunakan whisk. 



KEMARAU

Kemarau masih melanda.. dan rakyat dinasihatkan minum air dgn lebih BANYAK!!.  Ini untuk mengelakkan dari berlakunya "Stroke Haba" yg berpunca dari suhu cuaca sekarang ni. 

Tanda2 bagi yg mengalami stroke haba ialah:-


1. Pening, sakit kepala

2. Muntah2 dan suhu badan akan meningkat secara tiba2 hingga 40'c dan akan mengakibatkn maut.



NAUZUBILLAHIMINZALIK..



Untuk itu, sbg penggalak kpd anak2 utk rajin minum air semasa sekolah, terpaksa ler beli botol air baru..(yg lama sebenarnya ada lg, tapi dah tak cun... diorang yg kata, bukan Mama).. angkara itu diorang jadikan alasan tak mo bwk botol lagi.  Yg tinggi tu utk si kakak dan yg comel tu utk si adik sbb Shasal kalau dibekalkan byk2 air pun balik masih berbaki.   Qistina pulak sbb dia pengawas kot, byk aktviti yg perlukan dia bergerak ke sana sini.. jadi cepat haus.  Ikutkan hati tadi mcm nak beli lebih besar lg, tapi takut poket beg pulak tak muat.


Itu je cerita utk hari ni.   Thanks baca.





16 comments:

  1. Wah rajin miss cermin kita ni...nk sebiji,
    rasa mcm nk bli juga botol air kt anak2..kelabu asap dh rupanya...klu baru, nmpk selera sikit nk minum...sja mgada2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb resepi ni simple.. tu yg rajin buat, tp tak la serajin KNor.. hehe..
      Betul tu, condisi botol sebenarnya elok lg.. cuma warna je.

      Delete
  2. Wah Sam yang rajin..
    Nutella cupcake tu memang wajib kena buat..
    Syukran darling

    ReplyDelete
  3. Salam....
    Nampak menarik nutella cupcake tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Adda..
      Resepi yg simple dan mudah utk dicuba.

      Delete
  4. Nak sikit nutella cupcake.. saya ni kalau pastry mmg tak jadi, agaknya saya ni chef masakan lauk pauk je.. hiihi, padahal sebab sebenarnya malas kan...


    Lega dengan hujan ni, semoga kurang kesan panas dan jerebu.. Jb hujan tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. *Jb belum pernah hujan lg setakat ni Aisy.
      * Chef Lauk?. Hehe... ok le tu.. lauk pauk lebih penting utk pertumbuhan anak2. Pastry2 ni boleh beli je.

      Delete
  5. aah,,baru terpandang botol air anak tertinggal ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe. Harap2 Cikgu tadika dia ada sediakan air..

      Delete
  6. MM, kat putrajaya ni memang bau asap...sesak napas ..huhuh..

    ReplyDelete
  7. Salam Sam..jenuh nak ngabiskan air nan sebotol (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Azatie..... sama la saya pun.. :)

      Delete
  8. adooii sedapnye..teliur tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry buat anda terliur... :)
      Selamat mencuba recipe ye.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...