Friday, October 17, 2014

Menantuku Yang Jelita

Smoke Salmon Thistle 

Semalam Qistina telah merdeka dari exam UPKKnya.  Yey!!!. Mamanya pun terasa merdeka.

"Tapi Ma... exam hari ni susah". Keluhan pertamanya dan julung2 kalinya.  Berbeza dgn semalam dan semalam yg pulang dgn confident.

"Subjek apa?". Tanyaku sambil mengambil roti sarang lebah yg aku stimkan biar sedap mkn panas2.. atas nasi dlm rice cooker. (gini la cara aku panaskan roti klu dah mls).

"Arab..".  No wonder ler.. bisikku dlm ati.. tp tetap ku tak tewas dgn keluhannya itu.  Aku membayangkan yg best2 je.

Pasti korang ada trima artikel Ebit Lew tentang perlunya kita bersangka baik dgn anak. Hey!!. Aku pernah berfikir benda yg sama sebelum artikel tu muncul tau... (cehh riak ke ayat aku ni?. Hopefully tak.. sekadar berkongsi kepelikkan). Tak sangka rupa2nya ia adalah disaran oleh para ilmuan.

"Anak aku tak pandai la Kak Sam..". Luah sorang kwn 3 taun lepas.

"Eh.. jgn camtu, kita ibu kena yakin, anggap je dia pandai... lama2 dia akn betul2 pandai..".

Ok uollss... mari berbaik sangka dgn anak2..  malah dgn menantu pun.  Anggap je mereka genius, jelita, hensem.. soleh dan solehah. Sematkan kata2 itu dlm hati tiap hari..biar jd reality.. tak perlu zahirkan.. kang org muntah plak dgr. Ckp je sendiri depan cermin.. ngeh ngeh ngeh.


P/s..  kalau ko jumpa henset mak mentua aku.. dan nama aku diset sbg.. "Menantuku Yang Jelita".. korang jgn terkejut pulak.. hahaha.. sebenarnya aku sendiri yg taip... keh keh keh.. gonjol tak?.  Kata2 adalah doa beb.. apatah lg tulisan tu yg akan dibaca tiap kali mendail.  Law of attraction nenekku kata.  Hmmm....Mintak2 MIL tak tukar lg.

8 comments:

  1. serius ke tukar nama jadi menantuku yang jelita? hahhaha. good idea. nanti nak tukar kat phone hubby.

    ReplyDelete
  2. MM Linda pn selalu panaskan makanan DLM rice cooker..time2 mls..wakakka..Ada geng bg rupanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Linda - itu dinamakan sbg... effisien. Jimat masa dan tenaga... kekeke.

      Delete
  3. Ha3..tak mampu nak komen daa.. (memang menantu nan jelitapun)

    ReplyDelete
  4. saya tulis no.hp saya kat hp hubby as 'tifa sayang'. Ngeheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tifa - good!. moga makin hari makin subur rasa syg suami pd Tifa.. :)

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...