Sunday, December 28, 2014

Pengalaman Banjir

Kepada sahabat2 di Pantai Timur.... sabariah ye sahabat2ku, sesungguhnya Allah sedang menguji. Hanya doa mampu kupanjatkan. Keperitanmu pernah ku lalui, meski apa yg kami alami ketika itu tak la seteruk mana, tapi pengalaman tinggal di Pusat Pemindahan Banjir ternyata sangat memberikan kesan di hati.   Berkongsi biskut, makan nasi kawah, mandi beramai2. Hati nan rawan, rindukan emak dan ayah.

Rumahku tak berapa nak banjir sebenarnya ketika itu... tapi laluan ke sekolah dinaiki air (area jambatan).   Maka itu, aku terpaksa dipindahkan ke sekolah.

"Cuma..  hikmahnya yang dapat aku rasakan hingga kini ialah... keakraban persahabatan meski kami dari berlainan kelas.. hasil dari tinggal sebumbung selama... emm sebulan la kot. (tetiba tak ingat plak, nanti I double check dengan kengkawan)."



Ekoran itu, bila je banjir berlaku, ramai bertanya... apa khabarnya kampung halamanku di Batu Pahat.
Banjir  lagi tak?.  


Sebelum tu... nak upload dulu berberapa keping gambar yg disnap siang tadi di sekitar BP..



1).  Rengit..


Sam kedai gunting rambut??.
Wah!.  Kelaz ko Sam... tetiba dah bukak kedai gunting
di pinggiran desa yang permai, pohon nyiur melambai2..
Please jgn percaya.  Ditampar dek orang karang
mengaku2 kedai orang, singgah pun tidak.
Takpe kot.. tolong2 promo... dah alang2 tertarik dgn nama kedai ni.
Tadi berhenti jap depan kedai ni sebab nak beli kudapan, makan dlm keta.







Suasana damai di tepian surau..
Motif :   Aku suka pohon2 nan menghijau..



Ok ini pulak gambar2 hasil perkongsian kengkawan utk menunjukkan cuaca di tempat masing2 siang tadi.  


2).   Senggarang 




4.   Curik pix kakak aku.. pemandangan di "Kashmirku" 2 hari lepas.   Nampak macam tak berapa banjir je tu??.



Tak tau pula keadaan terkini.
Harap2 semuanya baik2 saja.
Cuma, memang ada beberapa kampung yang dah dinaiki air..
tapi alhamdulillah... tak seteruk taun2 lepas.




3 comments:

  1. yelh sabar, tabah.. knor pun pernah harung banjir, arus deras, nekad jer redah mlm nan gelap.. sampai rmh mcm nk gugur airmta ni... hbis semua... msa tu anak dara lgi... penat ngems weyh...

    ReplyDelete
  2. Mamawana pun pernah mengalami banjir...mengharung banjir kilat semalaman dgn air separas dada keluar rumah menyelamatkan diri. Terjumpa anak lipan terkuit2 berenang nyelamatkan diri... eewwww baru anak lipan belum bapak lipan lagi.. tabahlah. sabarlah. insya allah. Pertolongan menyusuli kalian.

    ReplyDelete
  3. dugaan Allah SWT bagi sebab Dia sayang, moga bertabahlah kawan-kawan ku

    http://welovesusuibu.blogspot.com/2014/12/5-cara-mudah-bantu-mangsa-banjir.html

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...