Saturday, December 20, 2014

Tetiba Buat Jeruk Petai

Ai tak makan ok petai2 ni... ai makan cheese.  (just kidding.. sebenarnya perut ai yg tak mampu menerimanya, kalau tanya mulut.. semua benda ai bleh makan.. kecuali yg haram ler).   Alkisah tetiba di suatu senja nan hening, ada org request jeruk petai plak sbb ada lebihan petai yg dibeli ptg tu.. so buat le jugak, sikit.




Memula... panaskan petai.  (panaskan je tau bukan didihkan, dipanaskan dgn tujuan utk memudahkan proses mengupas.



Ok!  Ini hasilnya.  Basuh.    Masukkan dalam balang, bubuh garam dan hirisan cili padi.  Garam perlu lebih, jika terkurang, jeruk anda tidak akan menjadi.



Alahai... dapat seciput je.  Ok le tu kannn..


Apa jadi agaknya ye kalau kita jerukkan petai ni dgn mencampur asam boi.  Ada sedap mcm jeruk asam boi tak?.  Ce korang buat.  Khe3.

8 comments:

  1. Eee.. xkuasa nak buh asam boi dengan petai.. petai pun makan sekali sekala je.. haha.. tak leh ngam tu..

    Seciput tu dah banyak tu.. tak ada yang sekali makan je kan? Ke ada hantu petai jeruk kat rumah tu?

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Entah ea.. sbb I x mkn.. tp dorang kata.. sedap.

      Delete
  3. knor suka petai, tpi jeruk petai blum poronah rasa lgi...
    org kta sdppp bangat.. hrus dicuba nti..
    angin tu bgus tau.. lawas perut kasi keluar semua hampas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org kata.. bila dijerukkan tak menyakitkan perut.. tp walau apa sekalipun k.nor.. saya tetap blom bersedia lg utk mkn..

      Delete
  4. Rumah parent kat pahang tu mmg sentiasa ada stok jeruk petai dalam esbox

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...