Friday, March 6, 2015

Rahsia Masakan...

Assalamualaikum.... hai


Cewah tajuk!!.    Ya ya aaaa je kan?.






Sepanjang kat Malaysia... kali terakhir guna bawang bombay (pix atas) masa sekolah rendah kot..  itu pun Mak yg masak.    Tapi sejak kat sini... bawang bombay jadi lebih glamer plak mengatasi yg lain, so ai pun follow je ler.   Sedap pulak.






Mee hoon bawang bombay!.    Guna sebijik je.  Cukup utk masak mee hoon 6 org makan.
Tapi jgn plak lupa bubuh bwng putih 2 ulas.



kari ikan bawang bombay (lupa la nama ikan ni, nanti ai tanya IRP)..



Nasi goreng bawang bombay again!!!  Dan roti salami juga bawang bombay!



Asam pedas bawang bombay!!.   Saja ngada2 bubuh serai utk mengimbangi kekurangannya yg lain (almaklum ler... ni ai masak tak guna blander tau!).


Kesimpulannya...     masak la guna apa je yg ada,  yg penting  YAKIN.   Oh ye...  itu ari yg ala2 apam dot tu bukan lemon ye puan2... ai salah bagi info... nama dia... Squash.. sorry.

7 comments:

  1. berapa banyak bwang bombay da...hehehe...sl bawng janji boleh dimakan...rsa lbih kurng sama je kan...

    squash tu guna untuk masak apa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah la Yan.. Sbb Kak Sam pun x pernah beli.

      Delete
  2. KNOR MMG PENGUNA TEGAR BAWANG BOMBAY NI...ENAK DN MANIS YOK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu dia!!!!!.
      Pakar masakan telah memperakuinya.

      Delete
    2. Tu dia!!!!!.
      Pakar masakan telah memperakuinya.

      Delete
  3. bawang bombay ni mmg in kalau guna buat masak western. kalau masakan melayu pun terasa betul bawang dia. tapi saya pun guna bawang besar juga, malas nak kupas bawang kecik, leceh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suriya - rasa2nya ramai yg sependapat dgn Su utk mempercepatkan kerja2 memasak.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...