Thursday, March 5, 2015

Result SPM Si Polan Ni OK... Tapi Takde Duit

Tak semua orang lahir dari dulang emas kan?.    Ada yg lahir dari dulang tembaga, ada yg dari aluminum....   dan ada yg tak ada dulang langsung.    Begitulah kisahnya pada sorang adik boboi ni...  result SPM dia baru2 ni agak memberangsangkan.... tapi MAFI FULUS pulak family dia.   Mak ayah org susah.   Jadi... tak tegamak ler dia nak menyusahkan orang tua.

Eh!.    Assalamualaikum semua!!.






Ok... Dik, pekata dengar kisah kawan2 Kak Mirror plak ni.    Mana tau dpt idea. Kak Mirror banyak koleksi sahabat2 yg dahulunya juga adalah anak orang susah spt anda.   Tapi skg telah menjadi manusia hebat!.   Syukur alhmadulillah.  Sapa yg ai nak jadikan contoh utk  kisah ni ye?.    Kang ai tulis2 kisah dorang... tetiba dorang terjelepuk plak kat sini...  haha....naya ai!!.


Ok la.... ai contohkan Mr.  X (bukan nama sebenar) sebab telenovelanya sgt menarik.    Lepas SPM beliau kerja utk dapatkan modal belajar.  Ada la dlm setahun dua mcm tu.   Kesian kan?.   Di saat2 kawan2 sebaya sibuk bercerita pasal assignment...  beliau hanya mampu terkecur liur je.

Sepanjang pengajian...  hari2 makan biskut utk menampung hidup.   Makwenya yg cun melecun pun terpaksa dilupakan..  Ya Allah sedihnya..    nak nangis ai mendengar kisahnya itew!.   


Ok... lupakan kisah Mr.  X.    Pegi pulak pada kisah Mdm Y (juga bukan nama sebenar),   Beliau tawakal je dgn gaji sebanyak RM200 ketika itu.... tapi masih mampu sambung belajar.  entah ler, Kak Mirror pun tak tau la mcm mana nak sinopiskan cerita beliau ni...  tapi memang ajaib.   Mungkin disebabkan sikap tawakal dan penyerahan diri selain rajin berdoa kot. 


Ok Dik....   nasihat Kak Mirror satu je....... solat jgn tinggal.  Makwe terpaksa diliupakan buat sementara waktu, demi masa depan.   Moga Allah tolong.


Jika anda ada cadangan2 bernas??.







3 comments:

  1. kejar cita cita dulu .... dah berjaya baru kejar cinta...:-))

    ReplyDelete
  2. YELAH ..beli spender dgn duit sendiri dulu...baru fikir nak cari bini ke,laki ke...kan MM

    ReplyDelete
  3. Betul tu. Si makwe kalau setia dia akan tunggu. Tp jgn plak dah berjaya, pinang org lain plak.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...