Monday, April 13, 2015

Nak buat ikan masin

Assalamualaikum...


Satu benda yg paling dirindu utk dimkn ialah.. IKAN MASIN!!.   Ada ternampak org jual kat sini.. selain agak mahal.. rasa mcm was2 nak beli.  So!!. Jom kita buat sendiri.





Caranya... mula2 kita memancing di pantai.  Lesen memancing boleh didapatkan di pejabat pos.



Haruslah bawa brg jahitan ketika meneman bopren memancing..



Then.. siang la ikan tersebut lantas dilumur dgn garam.. bungkuslah dgn kertas. Masukkan ke dlm peti ais selama seminggu. Goreng!!.

Sedap dimakan bersama masak lemak pucuk labu dan sambal belacan power!!.


peringatan :  Undang2 kat sini hanya ikan besar je dibenarkan bawa balik. Yg cumil2 pulangkan balik ke laut ye.... klu x.. Mak ikan tu nangis carik ank dia.

Sekian.

7 comments:

  1. Haha.. cute je ayat I Love when my wife let me go fishing..

    Kena ada lesen bagai? Haha..banyak ke buat ikan masin tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak byk pun Aisy.. sbb yg kecik2 terpaksa dipulangkan semula ke laut (undang2 dia cenggitu). Jd sekor je yg tinggal utk dimasinkan.

      Delete
  2. Bkn ikn pekasam ke nmanya...
    sdp tu mkn dgn nsi pnssss dgn lmk pucuk labu, ada ker pucuk lbu kt sana...

    ye mmg anak ikn kna kmblikn kt laut..kcuali ikn bilislh kn...tpi kt sini tk peduli..hntm semuakn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dpt resepi tu dr kawan sekolah, dia kata kwn dia dr Sabah yg ajar.. sure ikan masin la kot .. klu pekasam bubuh dlm air letak beras bagai.

      Delete
  3. Replies
    1. Ehhhh....
      Kita kalau boleh nak suruh org Jb pos kat kita...

      Delete
  4. ketat juga ye undang2 dsana...mmncing pun nak ada lesen :-))

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...