Tuesday, November 17, 2015

Resepi "Biskut Kurus Kering" Hiasan Kek..

Assalamualaikum Puan2...


Sebelum pegi kepada tajuk...   meh kita ke kebun  dulu.. (walaupun bukan kebun ai).
Best pulak tengok sayur-sayuran nan menghijau ni...   teringat Malaysia, tanahairku tercinta.














Ingat nak mintak sikit Rosmary ni... tapi kat rumah masih ada banyak stok
kalau sekadar untuk  masak ayam Rosmary kegemaran seisi keluarga..






Throwback jap apa yg pernah dimasak baru2 ni..:     Poach Peach....





Ok  puan2....  berbalik kepada tajuk,  hari ni ai kongsikan satu resepi "biskut cekudud".  Actually mendalah ni bleh je kalau kita nak guna untuk buat hiasan atas kek.  Jgn lupa sediakan stensil  (boleh beli di kedai bakery).







2 telur putih (egg whites)
90 gram gula kastor
55 gram tepung gandum
55 gram melted butter and cooled
0.5 tsp cocoa powder



Ada sesetengah orang dorang bubuh almond 
serbuk.. menjadikannya lebih lazat!!
tapi aku blom pernah cuba..
walau selalu makan..








Cara

1).   Masukkan telur putih dan gula ke dalam mangkuk dan pukul pelan2 dgn whisk.
2).   Tapiskan tepung ke atasnya bersama serbuk koko.
3).   Tambah mentega cair tadi dan gaul rata.
4).   Pastu.. bila adunan dah sebati,   tepek adunan tu ke atas stensil untuk membentukkannya mengikut patern yg kita suka.   Boleh beli bentuk ABC, bunga and so on.
5).   Bakar 6 - 8 minit - 180 C hingga keperangan.
6).   Sejukkan di atas rak atau break dough.
7).   Boleh la digunakan mengikut citarasa anda.




Selamat Mencuba!


5 comments:

  1. rajinnya lahai membiskut... :-))
    malaysia dah musim hujan..sana musimapa sam

    ReplyDelete
  2. Bestnya masak sendiri. Betul tu kat sini dah ada tempat banjir kilat. Sana panas pula yea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini ujung2 tahun memang musim panas.. lebih panas dari Msia.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...