Tuesday, December 8, 2015

Resepi Sup Jerung

Assalamualaikum  gurlzzz!!!.
 
 
 
Menemani suami memancing di saat assignment tengah bergunung2  bukan la tindakan yg wajar...tapi wahai suami... demimu.. ku temani jua..
 
 
Sib baik la dapat ikan.  Nak tau ikan apa?.
 
 
JERUNG!.
 
 
 

The name of this "ugly" fish is..   Port Jackson Shark.
Ngeri mulanya tengok ikan ni...
tapi bila dah meninggal dan beku...
berani la sikit aku menyiang.
 
 
 
Tak susah pun menyiangnya...
Janji ada semangat dan keganasan.
Siram air panas dulu... jgn lupa..
 

 
 
 
Macam2 boleh masak... 
kari, gulai...
tapi aku memilih untuk menjelmakannya
jadi sup.
 
 
 
 
 
Yes!.  Shark Fin sup!
 
 
 
 
 
 
Mesti ada yang nak tanya resepi kan?.
Don't worry... aku ni baik orangnya.... hahahahahahha,,
 
 
Here we go!!.
 
Bahan2nya..
 
sirip (ahhh aku campur dgn ekor2 dgn badan sekali biar muai).
minyak bijan  2, 3 titik
seketul chicken stok
seperiuk air
2 sb tepung jagung + semangkuk air
2 putih telur
garam secukup rasa
 
 
Pastu... kasik lebur semua sekali dlm periuk air tadi..
renehkan...    pastu bubuh putih telur tadi..
 
hidang panas2...
 
 
*boleh bubuh crab meat + mushroom + chicken fillet jika suka.
Aku tak bubuh sebab tak koser nak thawing2 the chicken...
 
 
 
 

8 comments:

  1. assalamualaikum sam..
    alamak ganasnya.....huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Yan...
      Of coz ganaz... lembik2 x mo k!.

      Delete
  2. Hmmm kalu xsilap la kan, dulu masa arwah ayah hany ada lg dia selalu jugak bwk balik yg ala ala gini,tp dia panggil yu bodo. Hahaha ikan yu bodoh. Eh chop shark tu jerung kan, haha ikan yu lain kan. Hahahaa ok i is confuse. Tp hany mcm eh boleh makan ker ni. Bolehhh kita xbodoh nya makan dia jwb arwah ayah.haha sbb dh nama dia yu bodo.risau jugak kan... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I is confuse jugak Hany. Memang buta ikan I ni.. tau mkn je.

      Delete
  3. Untung memancing dapat jerung. Jadi sup mesti sedap tu.

    ReplyDelete
  4. Anak jerung ker tu?..nma pun dh buat knor serammm..
    Sbb jerung,ganass..

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...