Wednesday, November 16, 2016

Beli Shawl Di Kedai Somalia

Assalamualaikum...


"Risaukan dunia adalah kegelapan, risaukan akhirat adalah cahaya hati".   Mengingati ini   terus termalu untuk risau2.

Dah lama ingin bercerita tentang saudara2 seislam kita di negara kangaroo ini iaitu puak2 somalee yg ai temui, sama ada di jalanan mahupun classmate sendiri.  Mostly bertudung2 labuh, berwajah tenang dan kalimah "masyaallah" menjadi hiasan bibir.

Di banding kita, mereka bukan semuanya orang2 senang pun,  segelintirnya adalah pelarian2 yg telah merantau2 pelbagai negara... tapi tidak rakus oleh dunia.   Iman mereka kuat!!.

Pernah berbual dgn  drebar teksi somalee.. bukannya mereka tak de tawaran kerja yg lebih gah tapi rela jadi drebar asalkan dpt solat on time!.


MASYAALLAH!.


Actually baru balik dari kedai 1 somalee.. kat penjuru Perth ni..



Memang selalu menyinggah..  kadang tak beli apa pun, cuma hari ni terbeli shawl purple ni.



Shawl crumple ni pulak beli dgn minah saleh...  3 dollar je.



Tidak dinafikan... ada yg mazmumah. (drug addict dsbnya).  Biasa la mana2  bangsa pun.. ada yg elok.. ada yg sebaliknya.   Tapi hari ni tak mo cerita yg tu.   (Sbb yg tu bukan kawan ai... haha).    Tulisan ini adalah tentang mereka yg berbudi pekerti sbg teladan diri sendiri dan kekuatan mental mereka yg harus dicontohi.

African2 kat sini suka corak2 mcm ni...  terinspirasi plak ai!


Berbalik pada kisah shawl...  rindu memang la rindu shawl2 Msia.. tapi sbg perantau Perth.. kena la move on..  pakai je apa yg terjual kat sini, so takyah nyusah2kan sesiapa lagi berkirim bagai.





6 comments:

  1. Kalau di Ohio dulu,saya n family mmg selalu pg kedai somali...restoran,aked mereka.ada sekali raya tu beli baju anak2 kt aked...sanggup drive 1.5 jam sabtu ahad,nk mkn nasi somali

    ReplyDelete
    Replies
    1. MumMe..
      Mesti sedap tu!. Saya suka bila kwn2 Somalee bawak bekal dan kami mkn sama2.. mmg sedap!.

      Delete
  2. Wow. Baru hari tu saya tonton the simpson pasal nasi afrika ni. Dah pula orang share pasal nasi somalia

    memang sedap ke sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mazni ~ Memang sedap2 Sis masakan dorang. Nasi pun sedap, "lempeng" dorang buat pun sedap.

      Delete
  3. cantiknya shawl crumple tu... berbaloi sangat dengan harga

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...