Thursday, December 29, 2016

Nafkah untuk isteri adalah pengikat

Assalamualaikum and morning!!





Ha'ah ambik jurusan kaunseling... tapi dari Universiti Kehidupan.    Haha...


Emm...  Kak Mirror simpati dgn apa yg ditanggung beliau.  Suami enggan beri nafkah, tak keja.   Keja2 asik2 berhenti padahal berkelulusan tinggi.    Tapi harap2nya jangan la bercerai dulu.    Masih boleh diperbaiki.  Sementelah si suami cukup solatnya.


Guys...   Nafkah dari suami untuk isteri tu sebenarnya sebagai "pengikat".   Isteri nak lari pun akan mikir 10, 20 kali jika suami tiap bulan bagi nafkah.. walau sekadar RM200 sekalipun.    Nak lari... bini dok terbayang2 muka suami tu dgn peluh keringat nak dapatkan duit sebanyak tu.. hahaha.  


"Asik melabur... tapi duit tah ke mana.  Tak nampak pun".   Keluh wanita itu.


Ustaz ada cakap...  berkira dgn isteri, rezeki jadi sempit.  Wallahualam.



Well.   Gini je lah.     Sementara ni sabo dulu.    Solat hajat banyak2 supaya suami tu berlembut hati menukar dirinya.     Tak jarang rumah yang dah nak roboh boleh bertukar jadi banglow yg cantik.
Ingat selalu.. isteri tunai tanggungjawab,
akan dpt pahala yg dijanjikan.  Suami yang tak tunai tanggungjawabnya  akan dapat balasan yg setimpal.

Dalam dunia ni nak cari yg sempurna memang la tak ada melainkan ada kekurangan di sana sini yg sama2 untuk diperbaiki atau sebagai ujian untuk salah seorang sebagai menaikkan martabatnya dgn jalan sabar.

Yg memilih jalan menyimpang dari agama..  tentu sekali ada keadilan yg wajar dari Allah.  Belum kat akhirat, kadang2 kat dunia pun mereka akan dipertontonkan.






10 comments:

  1. Apa yg Sam katakan itu akak setuju.
    Memang macam motivator juga ni Sam sebab tu dia minta pendapat Sam:)

    Rugi suami yg lupa memberi nafkah sebab kalau beri ganjaran di akhirat dapat, di dunia rezeki bertambah murah. Isteri bertambah sayang heee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Zakie - betul tu. Dari apa yg saya lihat, suami2 yg ikhlas dan dermawan pada isteri.. rezekinya bertambah2. Masyaaallah kann..

      Delete
  2. Betul tu. Semoga ada kebaikan untuk semua suammi dan isteri.

    ReplyDelete
  3. Semoga lepas ini bertambah rezeki mereka. Amin.

    ReplyDelete
  4. Semoga dipermudahkan untuk mereka..

    ReplyDelete
  5. Hidup berumahtangga perlu bertoleransi antara suami isteri, sama2 membantu atasi kekurangan.

    Duit banyak belum tentu menjamin hidup bahgia, tiada duitpun susah juga, maklumlah nak sediakan makan minum ntuk famili perlukan duit jugop, betul tak Sam?

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...