Tuesday, May 30, 2017

Rugilah Tak Makan Kurma

Biar pun pelbagai gossip liar tentang corona dsbnya..  kami tetap makan kurma setiap hari!.    Rugilah tak makan.. sebab makanan sunnah. Setiap suapan menggamit pelbagai memory silam.


Ada yg marah dengan peringatan yg viral itu (peringatan supaya basuh sebelum makan) dan menuduh mcm2.  Pada ai...  ok je kalau ada sesiapa memperingatkan kita benda baik.   Lagi pun ai ni ada satu habit suka basuh segala benda sebelum masuk mulut pun, tak kiralah kurma mahupun buah2an lain.  Itulah rahsia ai menjadi kurus.... kekeke.. :P.  (ta ya pa wau).


Kami makan kurma Lulu ni, so far so good!.  Inshaallah tak jumpa kumbang dan hensem2 kurma dia setakat ni.


Waktu berbuka Perth


Kalau rajin tanam ler kurma depan rumah. Kot dapat buah dia yang mentah bagus beb.. especially untuk golongan yg dah berkahwin, menyihatkan rahim la kot (ai pernah terbaca) dan bagi lelaki yang dah nak meno*** (lelaki pun ada yg meno ke?. Haha.. fhm2 sendirilah ye).. inshaallah menjadi ubat.  


Sekarang kan tengah viral menu kurma susu untuk berbuka.  Kalau rajin buatlah.  Bagi yg cekudud nak gemuk.. boleh tambah badam.


10 comments:

  1. Ha3, lelaki kita panggil andropos

    Nak tanam jugalah.. (dlm pasu hidup tak Sam?), mklm le rumah dlm taman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo yg "dah tak berfungsi" a.k.a mati ***** dipanggil andropos ye Umi?. Hahaha... t.kasih.

      *klu tanam dlm pasu... nangis plak pasu nt sbb pokok dia besar kan.. klu dpt yg bonsai ok jugak.

      Delete
  2. Tahun ni buat pertama kalinya mama lalukan air kat kurma sebelum makan. Bila fikir balik selama bepuluh tahun tak cuci Dan x buka isi kurma ok je

    ReplyDelete
  3. sejak zaman dulu, zaman kurma beli timbang, sampai ke la, mmg tak pernah basuh.
    beranggapan kurma tu semua bagus2 sumbernya..

    macam2 kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau yg jenis bersira gula tu sedari kecik mmg tak basuh.. baca doa sebelum makan, inshaallah selamat.

      Delete
  4. tak tau pulak pasal viral tu.. patut lah tadi asben soh bukak dulu kurma [biji n isi nya] sebelum masuk mulut..
    alhamdulillah sepanjang2 hidup makan kurma tak kire bulan pose ke tak..takde lah jumpa bende bukan2.. tak tau lah kalau lepas viral tetibe jer ada.. bahagian masing2 lah tu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..
      Baguslah kalau Aty tak tau..
      Baca je bismillah sebelum makan..
      Inshaallah selamat.

      Delete
  5. klu Hsna dari dulu sampai sekarang mmg basuh dulu buah tu sebelum makan.. ye la kita tatau cmna proses packaging tukan..nak soal byk2 rasanya xperlu kot cukup sekadar kita jaga yang termampu..jgn sampai xmakan langsung..rugi sbb kurma ni kan sunnah

    ReplyDelete
  6. Husna - samalah saya pun.. lagi pun pernah nampak situasi dia yg dilonggok2 di Tanah Arab.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...