Tuesday, December 12, 2017

Kenapa Ibu Menangis Di Majlis Graduasi Anak?.

Mengikut kamus Melayu.. ayat graduasi tidak sesuai untuk sekadar budak2 terima sijil.  Ahhhhhh peduliklah.. janji org faham.  Dlm B.I pun org sebut "Year 6 Graduation Day".


Well...  nak crita, ai bukanlah seorang "penangisan" sebenarnya..  but I think,  I am not a person who loves transitions. Every new step in my own life has always been met with a mixture of eager anticipation and reluctant loss. I am always aware that every beginning, exciting as it may be, is also an ending, and endings make me sad. I have felt the same bittersweet mix with every transition in my child's life.  From kindergarden to primary school, from primary to college, I packed tissues for every graduation ceremony. Pride mixed with anxiety, pleasure with sadness.


Last 2 days was Shashal's year 6 graduation.  Alhamdulillah. Ai tengok pun makcik2 arab sebelah meja ai bertangis2an.   Semua pasti ada ceritanya yg tersendiri... apatah lagi duduk merantau di negara orang.   Membesarkan anak adalah 1 cabaran yg besar.


Antara hidangan pada majlis tersebut

Tidak menyalahkan sesiapa pun kalau ibunya menangis.   Pagi2 mengejutkan dia, siapkan bekal apa adanya. Memujuk dia tiap kali kepenatan.  Kalau abah dia out station... maka kitalah ibu.. kitalah bapa.

"Ma...  tommorrow I don't want to go to school..".   Itulah rungutan dia bila penat.


Hari demi hari... akhirnya selesai 1 fasa itu.  Alhamdulillah.   Selamat melangkah ke alam remaja sayang. Cepatnya masa berlalu, terasa mcm baru semalam je Shashal masuk darjah 1 dgn tulisan2 pertamanya. Alih2 dah besar..  dah abis year 6, Australia.  Moga anak bujang mama terus cemerlang!.

p/s   :     Makanya.... aku selalu biarkan IRP membahagiakan ibunya, org yg telah banyak "menangis" untuk membesarkan anaknya itu.  




4 comments:

  1. Mestilah ada sesuatu perasaan yg mengusik hingga mengalirkan airmata, kannn Miss Mirror.. Kalau saya lebih kepada perasaan sebak sbb x percaya anak semakin membesar dan akan berdikari menentukan masa depannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebak LZ... anak yg ditimang2 akhirnya dah besar. Sobszz... hihi.

      Delete
  2. Cabaran dia lain kan mis mirror

    pernah dengar satu ustaz femes bila philips pun kena buli di sekolah dulu

    Lagi terbaik

    yang buli tu orang islam yang tak nak mengamalkan islam

    orang bukan islam tak buli pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astagfirllah...
      Moga mereka diberi hidayah. Golongan sebegitu amat memalukan.

      Alhamdulillah sekolah anak saya tak dengar pulak kes2 buli. Kawan2 beliau soleh2 belaka setakat ini.

      Delete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...