Sunday, May 10, 2020

Curi-curi dengar KELAS ON LINE lantas menjadi entry. Boleh ke?.

Assalamualaikum uollz..

Tertarik dgn topik tazkirah on line malam tadi. Eh!. Wait... Ai tak join.. cuma tumpang dengar sebab volume hp hubby agak kuat untuk on line conference tersebut.  Kiranya macam kisah Abraham Lincoln.. curi2 dengar org belaja plak... Haha..  (Mcm pernah guruku bercerita kisah itu.. but it was long time ago.. masa ai sekolah rendah).  Bila dengar guruku bercerita .. ai rasa sungguh terinspirasi waktu tu..sbb kecik lg... siap membayang ball pen Pak Braham dari bulu ayam yg diceritakan.


Lihat lah langit.. pelangi itu muncul setelah ribut taufan..


Tapi topik tazkirah kuliah hubby  adalah Nabi Yusoff...

Ringkasannya ialah..  apabila Allah ingin menaikkan martabat seseorang, terlebih dahulu akan melalui pelbagai ujian dan cobaan..

Ibaratnya kalau orang buat sebilah pedang...  besi tersebut terpaksa melalui proses pemanasan, pemukulan berulang2 untuk mendapatkan hasil pedang yg terbaik.   Begitu lah analogy dari kesusahan hidup manusia di muka bumi ini.

Contohi kisah Nabi Yusoff yg sabar dgn ujian adik beradik sendiri..

Conference diselang seli dgn soalan dari kawan2 yg lain (rajin betul kawan2 ai join.. ya la tgh Social Distancing kan.. tak dpt ke kuliah off line lagi).  Ai wakilkan hubby je.. sebab waktu tersebut adalah "waktu busy" ai.. cuma malam tadi ada space sikit untuk curi2 dengar.

"Istigfar penyelesai segala masalah.  Boleh jadi kita tidak suka sesuatu itu.. tapi ia baik buat kamu.  Allah memberi dugaan tidak melebihi keupayaan seseorang hamba.".

"Orang yang mati... sebenarnya tidak "mati".". (Maksud beliau di sini mungkin.. sekadar berpindah alam.. alam barzah).

Tazkirah ditutup dgn pesanan Ustaz..

"Andai kita diuji dgn kehinaan atau kehilangan harta benda di dunia.. percayalah, semua itu akan ada gantinya di akhirat.. (tapi dgn Jalan sabar).".

Aamiin...


3 comments:

  1. Assalamualaikum miss mirror.. Hehe.. Lama tidak berjumpa disini.. Sihat ke..masih berblogging? Dasyat lah.. Hehe..
    Selamat berpuasa n selamat hari raya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam
      Kak Mirror istiqamah blogging Adah..
      Haha.. sejak 2008 till now.. non stop.

      Delete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.