Wednesday, July 10, 2024

Kisah Anak Sulong Melayan Adik-adik

Assalamualaikum para pencinta keindahan alam.

Ini adalah percutian anak-anak minggu lepas. Walaupun sekadar 'balik hari', nampaknya tiga beradik ini begitu gembira, padahal "dahulukala" Ma Abah pernah membawa mereka ke sini.   

Terletak di tepi Lautan Hindi, Mandurah adalah sebuah bandar pesisir yang terletak di Western Australia, kira-kira 72 kilometer di selatan Perth. Ia merupakan sebahagian dari wilayah Peel.





Bandar ini terkenal dengan keindahan alam semulajadinya, terutamanya saluran air dan pantai yang menakjubkan. Boleh diakses melalui jalan raya utama dari Perth dan mempunyai stesen kereta api yang menghubungkannya terus dengan bandar Perth.


Melihat pada ejaan 'Mandurah' saya menyangka ianya  dicedok dari bahasa Melayu atau Indonesia.  Rupa-rupanya  berasal dari perkataan "Mandjar," bahasa asli Noongar bermaksud "tempat pertemuan." Mandurah pada asalnya adalah sebuah bandar kecil yang kemudiannya berkembang pesat menjadi pusat bandar yang penting.



Ia adalah destinasi popular bagi pelancong yang meminati aktiviti air seperti memancing, berlayar dan melihat ikan lumba-lumba. 

Kota ini mempunyai komuniti yang dinamik dan beragam dengan banyak acara serta festival sepanjang tahun, termasuk Mandurah Crab Fest yang terkenal. Terdapat juga beberapa galeri seni, teater, dan pusat komuniti yang mempromosikan budaya setempat




Terkenal dengan saluran air yang luas dan pelabuhan Mandurah, bandar ini menawarkan pelbagai tarikan alam dan taman rekreasi.

Ekonomi daerah ini disokong oleh pelancongan, perikanan, dan pembinaan. Selain itu, bandar ini juga menjadi tempat tinggal bagi ramai orang yang bekerja di Perth tetapi memilih untuk tinggal di sini kerana gaya hidup pesisir yang lebih santai.



Ia juga terkenal dengan ekosistem yang kaya, termasuk kawasan paya yang penting secara ekologi. The Peel-Harvey Estuary adalah salah satu ekosistem kawasan paya terbesar di Australia dan merupakan habitat bagi pelbagai spesies burung dan hidupan laut.

Secara keseluruhan, Mandurah menyediakan gabungan memukau antara keindahan alam semula jadi, aktiviti rekreasi, dan komuniti yang aktif, menjadikannya salah satu bandar yang paling menarik untuk dilawati atau didiami di Western Australia.

6 comments:

  1. pertama kali tengok nama Mandurah tu Ana pun diambil dr perkataan Indonesia owhh rupanya bukan hehe

    ReplyDelete
  2. nak tunggu tengok dolphin tu yang seronok...hihihi

    ReplyDelete
  3. Cantik kawasannya... Mandurah tu familiar dgn nama tempat kite kan.. :D :D.. sesungguhnya ikatan persaudaraan kita itu ada.. :D

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum sis, nak diam di sana hehe, indah dan nyaman, aliran air jernih. Jauh juga 70 km dari Perth kalau tinggal di Mandurah. Thanks sis for sharing.

    ReplyDelete
  5. Moga ada rezeki saya ke sana nanti

    ReplyDelete
  6. Teringiiin sekali nak ke Perth ini 😄. Kawan2 saya ramai di sana. Tapi tuh lah belum ada rezeki jejak Aussie lagi 😅

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.