Saturday, September 14, 2024

7 Tip Melintasi Tempat Penuh Kenangan Pahit: Kunci Ketahanan Diri

Ada tak orang yang trauma sampai tak boleh pegi ke sesuatu tempat?.   Mungkin tempat tu ada momok nostalgia pahit yang buat mereka trigger.

Jika anda terpaksa melintasi tempat yang menyimpan kenangan pahit, berikut beberapa cara untuk menghadapi situasi tersebut:





Persediaan Mental

Sebelum pergi ke tempat itu, ambil masa untuk menenangkan diri dan menguatkan fikiran. Sedar bahawa kenangan tersebut adalah sebahagian daripada masa lalu, bukan masa kini. Anda kini lebih kuat dan lebih bijak. Masya Allah.

Latihan Nafas. 

Amalkan pernafasan dalam ketika mendekati tempat tersebut. Fokus pada setiap hembusan nafas boleh membantu anda kekal tenang dan mengelakkan emosi negatif daripada menguasai.  Atau sebagai muslim cuba istigfar… “Astagfirllah”.

Reframe Pemikiran

Ubah perspektif tentang tempat tersebut. Lihat tempat itu bukan sekadar simbol kesakitan, tetapi sebagai lokasi yang telah menyumbang kepada pertumbuhan peribadi anda. Ia mungkin mengingatkan anda tentang kepahitan atau kekecewaan, tetapi juga kebijaksanaan yang diperoleh selepasnya.   Ingatlah setiap kesabaran wujudnya pahala.  Bayangkan kasih sayang Allah di dalamnya, insha Allah hati anda akan tenang.


Berikan Maksud Baharu

Cuba cipta memori baru di tempat itu. Pergi bersama seseorang yang anda sayangi atau lakukan aktiviti yang menggembirakan di sana. Ini dapat membantu mengubah hubungan emosi anda dengan tempat tersebut. 

Hadkan Masa di Tempat Itu

Jika kenangan terlalu kuat dan anda memang tak mampu untuk menghadapinya, hadkan masa yang dihabiskan di tempat itu. Anda tidak perlu memaksa diri untuk berada lebih lama daripada yang diperlukan. 

Fokus pada Kekuatan Diri

Ingatkan diri tentang kekuatan yang anda ada untuk mengatasi kesakitan. Tempat itu mungkin mengingatkan anda tentang masa lalu, tetapi hakikatnya anda mampu melintasinya sekarang adalah bukti ketahanan diri anda.   Anda juga ada hak untuk berdoa.  Anggap saja setiap kali anda melintasi tempat itu, itulah peluang doa anda bakal terkabul.  Jadikan ia satu law of attraction.

Berbincang dengan Orang yang Dipercayai

Jika perlu, kongsi perasaan anda dengan seseorang yang anda percayai. Mendapat sokongan boleh membantu melegakan emosi dan memberi perspektif yang lebih positif. 

Situasi ini mungkin mencabar, tetapi dengan kesedaran dan pengendalian yang baik, anda boleh melaluinya dengan lebih tenang dan kuat.

5 comments:

  1. lepas eksident dulu.. lama juga lah tak lalu jalan tu. taruma... skrg ni kalau lalu masih teringat2 macam mana perasaan ' terbang' time tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deq Su - Innalilahiwainnailayhirojiuun. Ya Allah 😱
      Moga kenangan yg pahit diganti Allah dgn yg manis2 selepasnya.

      Delete
  2. Yg sampai buat saya trauma, lalu tak mau lalu, alhamdulillah tak ada. Tapi yg buat sedih saat lewat ada. Hanya saja masih bisalah saya tahankan. Bersyukur juga itu di Banda Aceh. Sementara saya dah di jakarta. JD tak terlalu sering buat sedih. Ketika tsunami 2004 itu lah. Saya seharusnya kuliah di Aceh 2000. Tapi 2002 saya dipaksa pindah ke Penang oleh papa. Kuliah di Penang. Sampai menangis pun, papa tak berubah pikiran. Hubungan saya dengan papa sempat dingin. Saya terlalu marah Krn dipaksa pindah. Tapi 2004 tsunami di Banda Aceh, rumah yg saya tempati dulu rata semua dengan jalan. Teman2 saya meninggal semuanya. Satupun tak sisa. Kampus saya juga rata hancur. Ketika baca beritanya, saya sampai menggigil. Kalau saja saya tak pindah, mungkin saya pun dah jadi korban.

    2018 saya ke Banda Aceh, saya pergi ke museum tsunami. Disitulah menangis rasanya, membaca nama teman2 yg terukir di sumur doa yg ada di museum. Itu tempat dan kota paling sedih tiap kali saya kesana.

    Cuma saya bersyukur papa mama dan adik2 saat itu di kota Medan, yg tidak terkena tsunami. JD mereka aman.

    Jadi tiap ke Banda Aceh, sedih nya saja yg masih kuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fanny - merinding I baca. Betapa setiap kejadian itu rupa2nya ada hikmah di sebaliknya.

      Delete
  3. Suka dgn reframe pemikiran.. dan hadkan masa di sesuatu tmpt yg byk meninggalkan kesan negative.. jauhkan langkah bgi melihat perkara baru bagi memenuhkan memori dgn yg baru :D

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.