Monday, December 1, 2008

BAGAIMANA UNTUK MEMBANTU SUAMI MEMBUAT PENJIMATAN

Bagaimana membuat penjimatan di rumah anda?
Assalamualaikum Ahli Kelab "Mem Besar"...
Apa khabar anda hari ini? Miss Mirror (MM) harap, anda semua berada di dalam keceriaan hendaknya. MM nak ucapkan ribuan terima kasih kepada yg telah sudi mengunjungi blog ni.

Terima kasih dan tahniah kepada yang telah mendaftar menjadi ahli bisnes on line ni. Sorry lambat sikit MM balas email-email dari anda semua. Bagaimanapun MM tetap akan membalasnya satu persatu.

Topik kita pada hari ni ialah BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT PENJIMATAN?

Ada beberapa tip yang MM perolehi dari pelbagai sumber tetapi jangan menyangka MM praktikkan semuanya ya... MM cuma berkongsikn info-info ni untuk anda baca atau membuat komen..:

JIMATKAN BIL API DAN AIR

Mem Besar semua.... - anda pasti tahu lampu mempunyai watt yang tinggi, jadi pandai-pandailah membuat penjimatan. Kalau anda mempunyai pekerjaan yang boleh anda siapkan di waktu siang, selesaikanlah di waktu siang contohnya kerja-kerja melipat kain dan sebagainya. Buat kerja di ruang yang sama dengan anggota keluarga yg lain. Contohnya jika suami anda sedang menonton, apa kata anda melipat kain di ruang yang sama. Bukankah ini juga akan mengeratkn lagi hubungan. Tetapi jgn la pula sampai kedekut hingga anak anda yg ingin membuat kerja rumah pun anda paksa belajar di ruang menonton... nanti buku entah ke mana... sebab mata asyik memfokus ke arah cerita yg sedang anda tonton.

Ringkasnya, jangan terlalu kedekut dan jangan terlalu membazir hingga menjadikan rumah seperti padang bola atau orang-orang tua kata.... macam orang buat kenduri kawin pula, setiap ruang dinyalakan lampu hanya kerana takutkan benda-benda tahyul... he he he.. siapa tu??? Anda ke? Biasa la kan... lagi-lagi kalau suami outstation tu, perasaan takut memang susah nak dikawal.

Jimat air? Jangan pula sampai mengurangkan mandi. Menjimatkannya ialah dengan cara mengitar semula air yg telah digunakan contohnya air untuk membasuh pakaian, anda boleh gunakan untuk menyiram tanaman.... harus diingat, sabun apa yang anda pakai... klu menggunakan sabun yang biasa di pasaran tentulah pokok akan mati. Gunakan sabun yang boleh dikitar menjadi baja pokok. Sorry ya MM bukan penjual produk ni... MM cuma bagi idea je. Lagi satu air basuhan beras. Anda boleh menggunakannya untuk membasuh muka anda agar kelihatan mulus dan putih melepak. Tak percaya cubalah.

MEMBELI BELAH KETIKA DISKAUN

Ini semua orang tahu kan... beli la pakaian-pakaian anda atau anak-anak ketika sedang diskaun besar-besaran. Pegi la waktu pagi-pagi lagi... jgn tunggu tengahari atau petang sebab masa tu orang-orang bekerja sedang rehat tengahari atau balik dr kerja... keadaan sesak tidak memungkinkan untuk anda membeli dengan selesa.

MEMBELI BELAH KETIKA PERUT KENYANG

Kalau anda lapar... sudah pasti anda akan terbeli makanan-makanan yang bukan keperluan.

MEMBELI BARANGAN DI KAMPUNG HALAMAN ANDA SENDIRI

Bagi yang tinggal di kota, apa salahnya anda gunakan kesempatan balik kampung tu untuk membeli barang-barang asas yang bukan sahaja lebih murah, malah lebih segar dari ladang.

Barangan keperluan seperti pakaian, tudung, kain ela MM rasa lebih berbaloi kalau anda beli saja di daerah-daerah kecil. Tetapi buat survey harga dulu... sebab MM pernah terbeli sehelai tudung ala Ekin (tiruan) di sebuah daerah perkampungan dengan harga RM35 sedangkan di Johor Bahru ianya cuma berharga RM 25... itu pun belum ditawar lagi.

Tetapi lauk pauk dan barangan asas rasanya lebih menjimatkan kalau anda beli sahaja di kampung. Tengok la jarak kampung anda dengan tempat tinggal anda skrg.... klu dah kg anda di Trengganu anda pulak memborong ikan di sana untuk dibuat stok di rumah anda di Johor Bahru... agaknya apa jadi dengan ikan-ikan tu, melainkan ikan masin la kan. Anda juga harus mengambil kira, lebihan muatan di kereta anda juga boleh menyumbang kepada lebihan tenaga seterusnya menaikkan kadar petrol anda. Pendek kata berbelanja la secara bijak.

Kalau yang rajin tu boleh la tanam sendiri lada dan ulam-ulaman, daun pisang, daun pandan...tetapi jangan pula sampai menternak ayam, lembu, kerbau....heee mengamuk la jiran you all terbau sesuatu yang wangi tu.

MEMBELI SECARA ON LINE

Membeli secara on line mampu menjimatkan petrol anda? Ya sudah pasti... anda hanya klik dan membuat pembayaran dan tunggu di pintu rumah anda. Anda tidak perlu memikirkan bagaimana untuk sampai ke lokasi penjualan dan seterusnya perlu membayar duit parking.

Sudah pasti membeli secara on line sesuatu yang bijak... maka belilah di :Kedai Barangan Penjagaan Diri  hehe.. promo jgn tak promo.

MEMBUATNYA SENDIRI

Anda ingin berkebaya cantik, berbaju kurung? Apa kata anda menjahitnya sendiri. Bayangkan kalau anda menghantarkannya ke tailor. Berapakah wang suami (ya la kita kan Mem Besar) anda yang telah anda dermakan kepada tailor tu... kat JB ni paling koman pun RM70.

He he he.... sanggup tak menjahitnya sendiri? Ringan-ringankanlah tulang tu ya....

Kalau sebelum ini anda menghantar ahli keluarga anda ke salon untuk memotong rambut mereka, apa kata kali ini anda sendiri yang memotong rambut mereka. Hu hu... tak terbuat MM... alamat tokal takil la rambut husband I...

Anda juga boleh mengurangkan belanja untuk mengunjungi spa dengan melakukannya sendiri dengan kaedah-kaedah semulajadi. Banyak petua-petua yang diperturunkan oleh orang-orang tua terdahulu antaranya menggunakan buah tomato untuk mengurangkan muka berminyak. Putih telur untuk menanggalkan tompok-tompok hitam di muka.


KITAR SEMULA

Anda boleh membuat penjimatan andai anda tahu bagaimana untuk mengitar semula apa yang anda dah terbeli tapi anda sudah tidak berminat untuk memakainya lagi.. Tip-tipnya ialah :

Dye Semula

Dye semula Jeans lusuh anda. Sorry ya jgn tanya MM kt mana nk beli dye tu... MM pun tak tahu. Ini info yang MM baca.

Jahitkan Semula Sebagai Bentuk Baru

Jahitkan apa yang terkoyak, tukarkan butang-butang yang berkarat... sudah pasti ianya akan kelihatan baru. Ingat... butang sahaja yg perlu ditukarkan... jgn segalanya hendak ditukar, klu mcm tu lebih baik beli sahaja yg baru.

Jahitkan labuci pada Jeans yang anda sudah berasa muak untuk memakainya. Jahitkan dengan rekaan bunga atau apa sahaja mengikut kreativiti anda. Kain renda juga mampu menyerikan jeans anda jika anda tahu caranya. Sorry, MM tidak sekreatif ini.

Antara tips lain sebagai bentuk penjimatan kepada yang bekerja terutamanya yang ingin bergaya tu.....apa kata andai anda hanya mampu untuk membeli sepasang kasut, beli la yang paling berkualiti dan sedikit mahal. Adalah lebih baik anda beli sepasang kasut yang agak mahal daripada anda beli 10 - 20 pasang tetapi tidak berkualiti dan murah. You know.... MM pernah mengalami satu insiden di mana kasut MM tercabut tumitnya.... Ya Allah malunya.... nasib la kawan MM cover sampai kedai kasut lain... terus MM beli kasut baru. Masa tu zaman syahdu di Kuantan... pakai pun kasut murah je.

Beli la aksesori-aksesori tambahan - Jika anda tidak mampu menambah jumlah pakaian di dalam gerobok baju anda, aksesori pun mampu memberikan kelainan kepada setiap penampilan anda. You can dress up or dress down an outfit with the right accessories.

Ok then sekarang bila anda dah berjaya membuat penjimatan... boleh la kumpul2 duit utk pegi haji plak ye...

9 comments:

  1. Salam Sam..

    kalau saya nak joint the club blh tak? Saja nak bg comment dan berkongsi pengalaman/pendapat..an

    ReplyDelete
  2. Salam..miton ku...
    weiii ni pe panjang bebeno tips nih..
    apa2 pn best arrr...huhuhu untuk aku yang akan jadik istri2 mithali.hohohoho..

    ReplyDelete
  3. SAM said...

    Boleh Bain...no problem. Ko ni mcm tak kenal aku je.. Silalah silalah... Byk2 pun boleh.

    Jam... aku doakan suatu hari ko bakal ditemukan insan yg paling ideal buat ko. Aminnn...

    ReplyDelete
  4. Time kasih MM.

    Jamnah kenal nama tak kenal rupe, aku pun mengaminkan doa Sam tu..AAAAMIIIIN...

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. ko promote ke provok aku ke OC?...heheheh. no availability lah. Cukuplah sekali...kantoi, tak sanggup ku menduakan.

    p/s: Bakal Bapa Mithali

    ReplyDelete
  7. Dah gendeng ke apa aku nak menikam "mem" ko dari belakang.. aku tau la tu... ishh Mamat ni... ke situ pulak.. entah apa la kwn aku ni kan Jam... Sorry ya Jam... dia mmg suka menyakat. Satu ari x sakat aku, badan mcm nk demam. Dulu kt kelas dia suka kutuk aku... tu yg aku lari pindah kt JB tu... he he he..BB ko jgn maree.

    Oh ya ada satu cerita kt blog ni khas aku tujukan utk ko BB... biar ko insaf sikit. Jgn dok betray2 lagi. Insaf2 la sikit BB oiiii. Jgn dicontohi si NH tu...

    Jam... ko tau siapa tu NH? Ala... gerak2 khas tu!! OC tu pggln utk aku kt chatroom.

    Insaflah wahai suami2...

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Thanks for d nasihat. Dont worry OC, tulisan tak mengambarkan perangai seseorang, ku sentiasa mengigatkan diriku...

    p/s: Tp kalau aku cakap akan mengambarkan siapa diriku...wong jowo, ngomomg melayu tp jek kandel karo jowo ne

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...