Friday, May 22, 2009

DIET YANG TERBAIK UNTUK ANDA AMALKAN

Tuan-tuan dan puan-puan....
cara penggunaan chatbox katun ni...
Perhatikan nama katun disebelah kanan anda dan tukarkan kpd nick anda sendiri dgn klik pada emoticon tersebut dan ikutlah arahan2 seterusnya.
Jika nickname kat sebelah kanan anda itu berwarna hijau/biru- bermakna - org itu sdg on line.
Jika nickname itu berwarna merah - bermakna - mereka telah offline.
Jika berwarna kuning/coklat - itu tuan rumah laaa...

myspace layouts





Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah S.A.W tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga pemakanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah S.A.W ini, anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING

Jangan makan DAGING bersama IKAN

Jangan makan IKAN bersama SUSU -
(ooo patut la mak ayah MM selalu pesan mcm ni... )

Jangan makan AYAM bersama SUSU

Jangan makan IKAN bersama TELUR

Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD

Jangan makan SUSU bersama CUKA

Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)


CARA MAKAN

Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu,
baru makan nasi.

Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.

Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam, mereka akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang tak logik... tapi, kalau tak percaya? cubalah? Kesannya tidak dalam jangka pendek?.
Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.

Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (yaitu sujud sekurang-kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakitkepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandungdi celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah akan menggandakan 10 kali kepadanya"

2 comments:

  1. terima kasih bokdeanggun..sebenarnya aku tgh mencari email yg kwn aku bg pasal benda ni, tetiba je ko post kat blog ko..mcm tau je..aku ni mmg tgh ada problem dgn perut aku tu yg aku cari blk email kwn aku tu. ada 3-4 perkara yg aku/isteri aku amalkan dlm masakan dan cara pemakanan

    ReplyDelete
  2. Itulah Lek BB... aku dulu masa kecik2..bila bapak aku pesan jgn minum susu lepas mkn iwak gereh... aku mcm x percaya je.. aku ingat kenapa.. rupa2nya sunnah Nabi (S.A.W)... Astaghfirllahalazimmm.... baru aku insaf.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.