Thursday, January 7, 2010

NGANTUKNYAAAA.... TAPI BERANGAN NAK MASAK KEK..

Sejak bebudak dah naik sekolah.. oven pun dah tak berasap..
esok-esok kalau bosan MM nak buat kek karot yg dah lama tak buat ni... baru selongkar buku resepi dalam gerobok usangku...

400gm karot (disagat halus)
1 tin nenas (dipotong dadu)
150gm gula pasir
200ml minyak jagung
150gm tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
2 sudu serbuk penaik
4 biji telur

Orait!! Semua bahan2 dah ada nampaknya.. tinggal nenas je blom beli. Nenas tu sebenarnya yg menjadikan kek ni jd lebih sedap...

CARA

1) Campurkan karot dgn nenas dan gaulkan bersama tepung, soda bikarbonat dan serbuk penaik hingga adunan sebati dan rata. (MM rasa semua bahan2 serbuk spt tepung.. soda bikarbonat and serbuk penaik kena ayak sama-sama terlebih dahulu... minah yg bagi resepi ni main tulis je.. tak bagi detail)

2) Then, masuk minyak dan telur yg telah dipukul. Gaul sebati.

3) Bila siap, masukkan ke dlm acuan dan bakar suhu 150 darjah (45 - 50 minit)

Ya tak ya... carrot tu nk kena sagat.... lupa la.. lama sgt tak buat kek carrot ni..

5 comments:

  1. Kalau ade lebih, hantar ler sebijik dua talam kat kawe...
    Then leh kawe jadi Juri tanpa dikenakan fee consultant... hehehe

    ReplyDelete
  2. Rumah hang jauh sgt la SP, kalau tak, bleh la kita tukar2 mangkuk tepen kan? ala ni pun I dh lama tak buat kek carrot ni entah kan jadik entah tidak...

    ReplyDelete
  3. sam ..akak dekat sikit..bau cam dah ada..bak la datang..kita tuka pingan nak...tp pingan 0 dari akak la..hehehe..rajin nya dia,akak ni kalu ada org nak makan baru buat..tu pon kadang oder je nga ank sedara tu..sbb dia mmg ariff ttg kek2 ni..paling akak suka puding roti tu..sedap bangat

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah... Makcik aku ni dihari-hari tuanya rajin pulak masak... Ko ingat tak masa kecik2 dulu ko hanya menghadap cermin je bila disuruh masak.. Jadi gelaran Makcik Mirror tu dah tak sesuai digunakan sekarang... Aku bagi cadanganlah apa kata ko tukar MM tu kepada MSM. Tau tak apa maknanya tu....? MAKCIK SUKA MASAK.... Heeee..

    ReplyDelete
  5. hehehe..
    KGEE ~ rumah akak pun dikira jauh gak tu. Klu nak pos ke sana dah basi agaknya.. lagi2 kek carrot ni mcm tak tahan lama je. Arini tak jadi buat la.. si Shashal demam lak.

    ANIS ~ skrg ko tau kan kenapa aku namakan blog aku ni MISS MIRROR.. dulu K.Oked (kakak SMKSM)yg pernah serumah dgn aku panggil aku ni MISS CERMIN. Rasanya mana2 yg rapat dgn aku mmg phm sgt tabiat buruk aku nih.

    Skrg ni dah jarang bercermin dah.. tp nk kata aku dah rajin memasak tu tak berani plak aku nk komen.. itu ikut mood aku dan atas permintaan anak2... takde permintaan mmg tak berasap le oven aku.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...