Sunday, May 30, 2010

SEBAB MUSABAB MEREKA MENGGUNAKAN NAMA SAMARAN DI FB

Salam & selamat sejahtera kepada non muslim.

Malam ini sebenarnya I tak berapa sihat...... tapi lebih sihat dpd petang tadi sebab baru je menghabiskan bermangkuk tomyam steamboat dengan harapan untuk segera sembuh dari hampir2 diserang demam...

Topik malam ini adalah ulangan dari apa yg telah I utarakan di wall FB En.MS... atas permintaan beliau I lanjutkan topik itu di blog ini, lagipun sebelum ini perkara ini pernah dirungutkan oleh beberapa orang teman I di FB.

Bersungut mengapa ada rakan anda suka menggunakan nama samaran di FB? Bagi I, kita perlu menghormati pendirian orang lain, setiap individu mempunyai masalah tersendiri mengapa berbuat demikian. Kita tidak layak untuk merungut dengan tindakan mereka yg bagi I bukan pun menyalahi undang2 berFB. Ada banyak perkara lain yang lebih elok untuk anda rungutkan contohnya jika mereka menunjukkan aksi2 yang menghairahkan ke atau berposing maut dengan pasangan bukan muhrim ke... opppsss gulp!!!! no comment.... I sekadar memberikan contoh.

I percaya tiap dari mereka yg menggunakan nama samaran ini telah memaklumkan kepada rakan2 di friendlist mereka supaya rakan2 tidak terkeliru akan kewujudan mereka di dalam friendlist masing2.

Di sini adalah beberapa contoh masalah yg dihadapi mengikut kajian secara rambang :-

1) Adanya halangan dari majikan untuk berFB di pejabat, maka mereka terpaksa menggunakan nama samaran supaya tidak dapat dikesan semasa online.

2) Ramai kawan2 I memberi alasan : Takut diganggu oleh bekas kekasih (apatah lagi jika individu itu sudah pun berumahtangga) tak sampai hati nak banned ex boy/girl mereka, jadi buka je la akaun baru guna nama baru yg pasti sukar dikesan.... yg penting niat tu tak menyakitkan hati sesiapa.

3) Sekadar tidak mahu terlalu jujur di alam cyber yang kita sendiri sedia maklum pelbagai jenayah cyber boleh dilakukan (diharapkan my readers ada terbaca tentang 7 perkara yg tidak boleh dilakukan di FB). Jenayah penculikan juga boleh dilakukan jika kita terlalu jujur di alam cyber.... pemantauan perlu dilakukan bagi anak2 untuk mengelakkan mereka terlalu jujur berkata2 di wall FB contohnya " Hari ni mama tak ada, ayah pun outstation seminggu..... saya sorang2 je kat rumah".

4) Tidak sanggup segala aktivitinya diintip oleh orang lain.... kdgkala ada individu yg bertindak mengintip aktiviti seseorg dgn menyamar menjadi lelaki/perempuan bg membolehkan mereka diterima menjadi rakan padahal niat asal mereka untuk membuat kerja2 pengintipan.

5) Bimbang terkena ilmu hitam ~ nama penuh, gambar penuh.... adalah sering menjadi sasaran pengamal ilmu hitam.


I rasa byk lagi sebab-sebab lain mengapa seseorang itu perlu menggunakan nama samaran di laman sembang popular tersebut, adalah tidak wajar kita membuat andaian tanpa usul periksa...

Sekian dulu untuk kali ini........ good night and assalamualaikum.





4 comments:

  1. hohoho~ cam terkena kat batang hidung je ni. adeh!

    ReplyDelete
  2. ASADA ~ haha... kiranya betul la kajian I ni ya..

    ReplyDelete
  3. tak semua benda kita boleh gtau di Facebook akak. lebih baik kita low profile dr kita gtau semuanya. takut ada imposter, curi gmbr kita, guna nama penuh, tau tinggal kat mana sume. leceh tuuu.

    ReplyDelete
  4. betul tu FIFI...sbb tu akak ada sedikit pelik bila ada yg mempertikaikan kenapa kita menggunakan nickname je, actually byk baik dr buruknya kalau kita lebih byk berahsia dr terlalu mengeksposekn diri.

    ReplyDelete

"Lisanmu adalah Syurga Nerakamu."
Komen anda adalah tanggungjawab anda sendiri. Admin blog tidak akan bertanggungjawab atas komen yg berbentuk umpatan atau kejian.