Friday, July 16, 2010

ISU DOT DOT DOT......... Untuk Bacaan 18 tahun ke atas shj


Teman I berseloroh dgn I sewaktu perbincangan di laman sembang popular......

"Nanti kalau aku jumpa laki kau..... aku cerita semua yg dulu ko kat kelas suka ************* bla bla bla........hahaha rahsia kau semua di tangan aku. Habis la ko Sam"

Jgn salah faham puan2, star2 yg dot dot tu actually bukan la rahsia besar sgt pun...... tak melibatkan isu2 maksiat.......tapi kawan I yg sorang ni mmg suka mengusik I. Kalau isu maksiat tak kan la I berani2 tulis kat sini kan......OHHHH SELISIH!!! Nauzubilah.....Ala yg star2 (****) tu ..ianya sekadar melibatkan isu budak sekolah yg nakal2 dlm kelas.... suka tido and so on.... tapi ayat yg diguna oleh kawan I tadi agak pelik tu yg I dot dotkan je tu.

Emm........ actually kan......... I tak la gentar pun dgn ugutan main2 spt itu sebabnya..... I dan my IRP ni sebenarnya dah tiada apa2 yang hendak dirahsiakan lagi. Tak guna nak merahsiakannya pun.......... spt yg orang kata tu... suami isteri ni selalunya ada six sense....

Ada baiknya dapat seorang tunang (masa tu belum kahwin) yang sebendul I...... I lebih suka begitu... I lebih suka pasangan I tahu lebih banyak rahsia sebelum dia tau dari orang lain....

Memang ler........ ada orang suka merahsiakannya.........seboleh mugkin dirahsiakan dari pasangan apa2 saja tentang hal masa lalu... tapi pada I, I tak boleh hidup dgn cara macam tu... dunia ini terlalu kecik... pusing balik akhirnya berjumpa di titik temu yg sama... si B (contoh) kawan kita rupanya Si B juga kaum kerabat suami kita.... so, ada baiknya cerita buruk kita dlm apa jua keadaan sekalipun biar dia dah tahu dari awal lagi.

Justeru kalau kita dah cerita terus terang bahawa dulu kat sekolah kita ni suka menggedix ramai bopren (contohnya la) dan dia masih sudi jugak memperisterikan kita, dari situ la kita tahu yg beliau benar-benar ikhlas.

Tapi kan...... satu je dilema seorang kawan yg tak mampu I selesaikan hingga kini...... buntu I nak berikan jawapan....... sebab takde pengalaman spt itu.... alhamdulilah la kan.... kawan tu ialah kawan kepada kawan angkat kepada kawan tiri kawan kucing I ... wah!!! Jauhnya pertalian tu kan......... pendek kata, hamba Allah tu uoll tak kenal la.. soalannya begini :-

Errr.................... errr..........

?

?

?

P

:P :P uwekkk!!!!

Hahahaha......... Tak jadi la nak tulis........ sebab isu ini agak sensitif...... hahaha........sorry. Tapi pada pendapat I la kan........ ada baiknya kalau si Hamba Allah ni bertaubat nasuha terlebih dahulu......menyesali atas segala perbuatannya itu dgn sebenar2 taubat.....spt kata Ustaz Zaharuddin dot net...

"Tanda kesempurnaan taubat adalah anda merasa bencinya untuk melakukan perbuatan terkutuk itu sebagaimana takutnya dilemparkan ke neraka atau lebih mudah untuk gambarannya adalah sebagaimana anda takut dan benci untuk mati 'accident' dengan kepala terburai dan pecah isi perut.

Tanda kesempurnaan taubat juga adalah anda akan berubah dalam majoriti sifat dan rutin seharian anda kepada yang lebih baik. Ringan melakukan amal soleh dan suka bergaul dengan rakan-rakan dan solehah sahaja."


Sungguh benar bagai dikata Ustaz tu ya Puan2....Mudah-mudahan apabila Hamba Allah itu tadi telah bertaubat dgn sebenar2 taubat, Allah mengampunkan dosa-dosanya dan akhirnya menemui jalan terbaik atas kebuntuannya itu. Sesungguhnya Allah itu maha pengampun dan Maha Penyayang. Selalunya apabila orang dah bertaubat ni... akhirnya Allah temukan jua mereka jodoh yang sesuai dgn masalah mereka tu dan menerima mereka seadanya.


p/s : aku ni nak bagi nasihat orang pun aku bukanlah betul sgt.... cuma tu la...mudah2an dah settle la masalah org tu.... btw, kata-kata Ustaz Zaharuddin tu jadikan lah panduan...

















2 comments:

  1. sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang...Allah amat suka pada mereka yang bertaubat dan menyesali atas perbuatannya dan berjanji tak kan buat lagi...;)

    ReplyDelete
  2. Eh ADAH... congrats! u org pertama yg sanggup komen ttg isu sensitif ni...very good!! Ya betul yg u ckp tu...

    Memang seeloknya mereka yg kebuntuan itu, buat la sholat taubat...moga2 mendapat keampunan Allah..lepas tu terpulang la sama ada mereka yg buntu itu utk berterus terang atau sebaliknya pd bakal suami mereka.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...