Wednesday, January 26, 2011

DUIT DARI LANGIT - pelik tetapi benar

Kan I dah cakap, I kalau jumpa lappy... ibarat "tikus jatuh ke beras". Macam gatal tangan je nak menaip. Kebetulan pulak... pagi ni suasana taman sunyi sepi, maybe org tgh beradu kot sejuk2 lepas hujan mcm ni. Tadi call kengkawan pun diorg ada yg tgh sibuk gi pasar tani, ada yang hantar anak gi sekolah... pendek kata, hari ni macam hari sibuk sedunia.

Topik mesyuarat tingkap semalam ialah tentang cerita yg diorg kata, kat mana tah (yg pasti bukan kt M'sia la kan).... tgh musim burung-burung mati... tgh bergembira-gembiraan di atas langit, bercinta-cintaan.... tetiba.............. zuppppppp jatuh... Innalillah. Sungguh memelikkan. Nanti la I google untuk mencari sebuah jawapan. Isu ni macam tak releven je dgn kita-kita kan... tapi sebagai pencinta alam sekitar, sesaja I nak buat siasatan, kot-kot ada ahli sains yg membuat kaji selidik ttg keadaan dunia skrg lalu menghubungkait dgn keadaan muka bumi, punting beliung atau maybe dunia yg dah makin tua untuk didiami. (ah.... ku merepek lagi). I terlalu jahil untuk bercerita tentang burung-burung, lain la teman blogger I yg sorang ni, Senduduk Putih.... baik I tukar topik lain. Bagi anda yg ingin mengetahui ttg kisah burung2 mati yg misteri itu sila baca : Punca-punca burung mati - amat misteri.
Jika ingin topik lain sila Scroll down!!!!!




SEBUAH KISAH PELIK TETAPI BENAR

Ok la... isu lain plaklah.... sebuah kisah pelik tetapi benar. Marilah kita ambil ikhtibar dari cerita ini (cerita ini telah diubahsuai bagi melindungi identiti yang dimaksudkan).

Si Konah, mengalami masalah hutang yang sangat kronik. Siang malam asyik memikir.... cemana la nak bayar hutang. Otaknya pun serabut tak usah cakap la kan... dengan anak-anaknya yg masih kecik lagi... nak beli itu ini, nak bayar kereta, rumah. Warghhhhh!!!

Satu malam tu.... seorang "ceti"... telah mewarning beliau agar membayar hutangnya pada tempoh yg telah ditetapkan. Konah jadi sgt panik. Setelah berpenat lelah bekerja siang malam, masih jugak tak cukup untuk membayar hutang keliling pinggang... maka beliau pun berserah diri pada Illahi.

Tetapi yg bagusnya si Konah ni.... solat tak tinggal. Segala pengaduan hanya kepada Illahi. Maka, segala apa yg disarankan oleh Ustaz-ustaz dipraktikkannya. Memula beliau buat solat taubat sebanyak-banyaknya. Pastu mcm biasa I cakap tu... solat duha, solat isyrak dan membaca surah al-waqiah... memang menjadi amalan hariannya.

Then..... uoll nak tau tak apa jadi lepas tu?? Subhanallah................. maha suci Allah.

Kan I dah cakap tadi... kejadian ini macam pelik tetapi benar. Pagi itu, dia geledah handbag2 lama dia yang penuh bergerobok tu. Sesaja hari tu dia nak tukar mood pakai handbag buruk dia yang dah berkurun tak terusik tu. Sedang dia membongkar beg tersebut............. tetiba!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


?

?

?



terselit elok je di dalam handbag itu RM.....
idak le sampai juta-juta...
tapi cukuplah untuk dia melangsaikan
hutang dgn "ceti" tu.
betul-betul ikut figure yg dia
perlukan tu..


Lepas ni..... jgn la pulak ada yg terus malas nak keja.... tunggu duit dari langit. I sesaja share cerita ini sebagai renungan bersama. Oh ya... sbg info, beliau tidak duduk dgn sesiapa di rumah itu melainkan dgn anak-anak kecilnya... tak mungkin kot itu duit anak2 dia yang belum mumayiz tu.

Tentang hukum mengambil duit di dlm handbag sendiri walaupun tak pasti sama ada duit tu duit sendiri yg terlupa simpan, ha yg tu kena tanya ustaz. I tak berani nak kata apa, nanti tersalah menjatuhkan hukuman, naya je I. Yg pasti... beliau tidak mengamalkan ilmu "menarik duit". Sekadar mengamalkan solat2 taubat dan solat-solat yg sebutkan di atas tadi.



14 comments:

  1. rezeki ALLAH ni ada di mana mana kan MM. Itu kehendak NYA, maka jadi la...

    ReplyDelete
  2. HANY - kalau kita yakin.. begitulah jadinya, Allah membantu dari pelbagai bentuk & sumber yg tak disangka-sangka.

    ReplyDelete
  3. ada banyak cara Allah bagi rezeki kat hambanya....

    ReplyDelete
  4. fie mmg selalu la jumpe duit dlm handbag sendiri akak. sebab handbag byk, fie pulak klu beli brg, duit baki maen campak masuk beg. kdg dlm poket seluar, merata2 la. lalai sket

    ReplyDelete
  5. FIE - akak pun pernah jumpa, maybe sbb dah lama sgt tersimpan handbag tu.. tu yg kdg kita lupa..kan.

    ReplyDelete
  6. rezeki...jodoh...maut semua di tangan Allah...kita yang perlu berusaha....klu itu kehendakNya....alhamdulillah...

    ReplyDelete
  7. entry yang menarik.. Syukur kerana masih diberi pertolongan oleh Allah

    ReplyDelete
  8. Tentang burung tu x der terror mana... bela as hobi jer la MM...
    Kesian gak kalu ttibe burung mati mngejut...
    La ni plak dh ade bnyk unggas kt bahagian utara Msia ni yg kena sakit sampar dan akhirnya mati...
    Kat obersea plak ade yg kena serang smuler selsema burung... Nauzubillahhh...

    Anyway mudah2n rezeki kita semua berkat & cukup & berlebih2an...

    ReplyDelete
  9. SP - yg kt obersea tu diorg kata bukan selsema burung...tp petanda2 awal berlakunya bencana, ada yg kata burung2 tu termkn alcohol pd anggur.. entah la.. mcm2 spekulasi.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...