Tuesday, January 25, 2011

Entry Untuk Isteri

Sedang merendam bamboo lala a.k.a sepahat di sinki, fikiran melayang kepada permasalahan seorang sahabat. (u see... I kan dah cakap, I bukan seorang kaunselor yg baik.... kalau org menceritakan permasalahan, seharian I akan mengenangkan).


I tak la masak resepi ini.... maybe just masak
bamboo lala masak lemak je kot sbb my darling suka
masakan berkuah, yg penting ada sambal belacan.



Dari sudut mana tah I boleh tolong kawan I ni. "Bersabar..... bersabar.".. itu je la perkataan yg mampu diucapkan untuk meredakan esak tangisnya.

Kalau seorang Ustazah, nasihat mereka akan berbunyi begini :

1) "Bersabarlah..... mana tau, di balik dugaan itu, ianya bisa menebus dosa-dosa silammu".

2) "Dekatkanlah dirimu pada Illahi. Dialah sebaik-baik penolong"

3) "Lakukan solat hajat, di sujud akhir..... kau berdoalah mudah-mudahan Allah melembutkan hati suamimu untuk berubah menjadi suami yang soleh"

Tak faham la kan Puan-puan..... isteri lelaki tu dah cantik pun tak reti lagi nak bersyukur, nak jugak cari lain. Pastu kalau berlakunya perpisahan, disalahkannya pulak bini dia tak reti jaga laki. Oleh itu, Miss Mirror sarankan di sini satu amalan zikir untuk diamalkan oleh kaum isteri agar menjadi insan yang sentiasa bernasib baik, dicintai dan rumahtangga sentiasa berada di dalam keadaan harmoni. (InsyaAllah).

Amalkanlah membaca : YA WADUD - Yang Maha Penyiram Kesejukan (baca sebanyak 1000 kali setiap malam).

Pendek kata, adalah lebih baik kalau kita hafal Asma Al-Husna. Sangat banyak fadhilatnya.

8 comments:

  1. setiap dari kita sebagai isteri ALLAH telah sediakan dugaan untuk dihadapi.kuat atau tidak tergantung pada empunya diri..masalah yang dtg bukan menginjak diridan lama betapa,yang penting kuat atau tidak kita menghadapimya..statement dari ustazah tu betul..muhasabah diri!!!
    hehehe..tapi kalau orang dah tak nak kita,biar aja..nak buat camner..takkan nak meraung2 lakkan..

    ReplyDelete
  2. KAK ASMA - t.kasih singgah. Mudah2an kata2 Akak tu jadi sumber semangat pd isteri2 yg dirundung malang di luar sana. Klu bukan kita yg wanita2 ini yg beri mereka semangat siapa lg kan?

    ReplyDelete
  3. thanks sam...i akan amalkan zikir tu

    ReplyDelete
  4. Lip - sama2... utk bacaan yg betul, Lip rujuk pd Asma Al-Husna ya.

    ReplyDelete
  5. kak,kite siyes tak penah jumpa lala nama sepahat tu kak.jakun betul

    ReplyDelete
  6. LU-LUTH - kalau tak biasa makan.. mmg ala2 tak termkn.. sbb ala2 lizard rupa bentuknya hehehe... tp sedap dik!

    ReplyDelete
  7. Sedih ah, entry utk isteri jek... suami apa citer?

    lala tu klu kat sini org panggil lonjak...

    pasal masalah tu, kadang2 bukan sbb cantik dan sbb tak pandai jaga laki jek, seorg lelaki tu cari lain,...banyak faktor...

    mungkin laki dier nak bantu perempuan tu ker... maybe janda or wanita susah...

    mungkin juga laki dier punya niat nak mencari teman buat isteri dier...

    or mungkin jugak suaminya yakin isteri dier begitu sayang kan dier walau dier ader perempuan lain...sengaja nak uji...

    (mampus ah kena kutuk ngan para isteri)

    apa2pon, nasihat saya kepada kawan MM tu, banyakkan berfikir menggunakan akal, usah terlalu bermain dengan emosi... sbb dengan emosi kita lebih banyak menggunakan nafsu dalam mengatasi masalah.. kalau guna akal pasti kita menggunakan iman...

    banyakkan berselawat dan bersikap rasional...

    ReplyDelete
  8. hahaha... Zul.. amboiii kemain lagi ya... laki kwn I tu bukan skandal dgn janda tua...tapi bini org. Takde perlunya lagi kwn I tu nak "teman"2 lg.. bibik dia pun ada, anak2 pun ramai.. nk "teman"2 apa lagiii?? Hmmm.....

    Bagaimanapun, terima kasih atas nasihat yg last sekali tu. Mmg betul la tu.

    ReplyDelete

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...