Monday, January 10, 2011

Maafkanlah aku... aku tak sengaja...

Assalamualaikum...

Sapa sini rambut berpusar dua? Saya nak bagi hadiah ni..... hehehe....




Alkisahnya.... ditakdirkan.... ada sorang kawan I ni pengembala kambing yang tegar. Suatu hari , di balik pohonan pisang, beliau bertanyakan pada I suatu soalan :

Penggembala Kambing : Eh ko ada kawan yang rambut pusar 2 tak?

PLINGGGG!!!!!!!! Serta merta ingatan I kembali ke era 90an mengingati apa yang tumbuh di kepala seorang teman persekolahan. Rambutnya yang selalu disisir rapi itu memang berpusar 2. Orangnya cerdik... maybe sebab otaknya pun berpusar dua kot. :D

AKUCUN : Ha'a ada.... ada.... ha kenapa?

Penggembala Kambing : Ha bagus!!!!! Bak sini nama dia... aku nak namakan pada kambing jantan yg kitorg baru beli ni lah.

AKUCUN : ???????

Pengembala Kambing : Petua orang2 tua... kalau nak dapatkan baka yang berkembang biak...

Maka I pun suggestkan la nama kawan I yang sorang ni tanpa rasa bersalah.... hehehe.

Tak lama selepas itu, ditakdirkan Allah SWT, berkat petua yang entah sahih ke mitos ke sempena meminjam nama si X ni (bukan nama sebenar) membesarlah kambing itu menjadi kambing jantan yang "GAGAH PERKASA" dan mengembakbiakkan lagi zuriat dan keturunannya dan beranak-pinaklah ianya bersama isteri-isterinya yg tercinta. Alhamdulilah....



Maka, tiap kali bersemuka dengan kambing itu, tanpa segan silu dan dihantui rasa bersalah, memanggillah kami kambing itu dgn panggilan X, satu nama seorang lelaki berambut pusar 2.

Masalahnya sekarang.......

Entah macam mana dan mimpi apa, satu aritu... di pagi yang cerah,. setelah puluhan tahun tidak dijejak.. sedang I membuka Facebook..... tetiba dpt satu message...rupa-rupanay dari si X ni.... Macam tak percaya je I... nickname Puan Sam ni akhirnya dapat juga dijejak oleh rakan-rakan.....apatah lagi si X ni dulu kat sekolah suka bergaduh dgn I... biasa la zmn naif2nya... tak sangka plak dia sudi menjejak kawan lamanya ni dlm keadaan yang memang I tak sangka-sangka sama sekali.....kira mcm kejadian pelik tetapi benar. lol.....

"Salam Puan Sam.......... awak ni dulu yang.... bla bla bla bla..."

Adoiiii nak pitam I dibuatnya... bukannya apa... sebab I terbayangkan apa tau... kalaulah tetiba si Penggembala Kambing Tegar tu tag kat I gambar2 hasil gembalaannya dan menyebut nama kambing jantannya di Facebook......... huaaaa mana I nak letak muka. Dah la nama X ni klasik dan satu dlm dunia... hahaha...

Tapi... bila I fikir2 semula..... kira ok apa I menghargai nama dia... dlm ramai rakan-rakan lain yg rambut pusar dua, dia pulak yang I ingat sampai sekarang. Lagi satu... bukankah ini juga satu bentuk penghargaan pada namanya yg unik tu.... dia sendiri dah pun menukar nicknya pada satu nama yang lebih glamour... lagi satu... selalu gak orang panggil kucing dgn nama-nama manusia kan.... tak rasa bersalah pun kan....

p/s : Kucing kawan I nama Sam... comel je kucing tu... comel plus kegedix-gedikan... dan suka tengok cermin..... ngeh ngeh ngeh..... bleh caya ke?









2 comments:

Pasti anda terlalu terkesima kan baca entry saya ni
hingga malu2 nak tinggalkan komen.... hik hik...